Uruchommy linię przez Olechów! Linia M5.
Jaką linię można uruchomić już dziś? Na pewno taką szansę ma odcinek Łódź Kaliska- Łódź Chojny- Łódź Olechów Wschód- Łódź Widzew- Zgierz (a docelowo Łódź Fabryczna), który proponuję oznaczyć jako linia M5. Dla przeprowadzenia w obrębie aglomeracji Łodzi trasy w tym korytarzu proponuję wykorzystać już istniejącą 2- torową linię nr 541. Wówczas lepiej skomunikowana zostałaby wschodnia, rozwijająca się część aglomeracji. Linia kursowałaby początkowo tylko w okresie szczytu komunikacyjnego.
Swego czasu kursowała linia z Łodzi Kaliskiej do Łodzi Fabrycznej przez Łódź Olechów. Opisywał ją łódzki radny M. Walasek:
Olechów to ważny generator podróży w aglomeracji:
Krzysztof Dariusz Kania pisał:
Linia kolejowa nr 541 w 1941 r została otwarta jako jednotorowa, następnie dobudowano drugi tor i w 1956 r. zelektryfikowano. Obecnie dwutorowa, zelektryfikowana linia kolejowa w Łodzi, łącząca stację Łódź Widzew z stacją Łódź Olechów. Po 1990 roku zamknięta dla ruchu pasażerskiego, obecnie odbywa się na niej tylko ruch pociągów towarowych. Jej część byłaby wykorzystana w projekcie ŁKA jako jedna z linii mającego powstać "naziemnego metra". Poza tym przydatna, choć w celu uruchomienia linii niekonieczna, jest modernizacja linii kolejowej oraz wymiana sygnalizacji pozwalająca na zwiększenie przepustowości tej linii.
Koszt budowy infrastruktury transportu szynowego w dużych miastach wynosi kilkadziesiąt mln PLN za 1 km. W Łodzi istnieje tego typu infrastruktura. Na bardzo popularnej miejskiej relacji z centrum miasta na osiedle Widzew mógłby kursować skład szybkiej kolei miejskiej z częstotliwością co 10 lub 20 minut. Koszty tego przedsięwzięcia- w fazie pierwszej zakup taboru, mogłyby się zamknąć kwotą ok. kilkunastu - kilkudziesięciu mln PLN, za którą możnaby wybudować ledwie kilkaset- kilka tysięcy metrów torów tramwajowych.
wg https://lh5.ggpht.com/_HfW56fePVRI/S1DAuQNbKfI/AAAAAAAAAcY/SYX4114Z3oc/DSC01105.JPG
Wznowione stacje łódzkiej kolei obwodowej
Łódź Janów,
Łódź Widzew Janów
Widoczne krawędzie zaniedbanych peronów. Pozostałości po stacji kolei pasażerskiej na trasie kolei obwodowej. Wg topografie.pl znajduje się tutaj punkt napraw taboru.
Nieczynny przystanek osobowy w Łodzi, położony na wschód od dworca Łódź Widzew, na trasie z Łodzi Fabrycznej do Koluszek, w obrębie łódzkiej kolei obwodowej, przy nieistniejącej już bocznicy do rozdzielni Zakładu Energetycznego mającego swą siedzibę przy ul. Rokicińskiej. Otwarty w 1940, służył jako przystanek dla działkowców oraz pracowników licznych w tym okresie na Janowie szklarni. Do roli poczekalni dworcowej przystosowano stary wagon towarowy (tzw. Wagon bydlęcy). Na przełomie lat 80. i 90., w związku z rozrastaniem się sieci MPK Łódź oraz wzrostem liczby prywatnych samochodów, przystanek stracił rację bytu. Zamknięty w 1991 roku, przez jakiś czas służył jeszcze jako przystanek służbowy dla pracowników pobliskiego zakładu remontowego taboru (w którego skład wchodziła również oddana do użytku w 1942, obecnie również nieczynna, parowozownia pomocnicza). Ostateczna likwidacja nastąpiła w 2004 roku.
wg http://topografie.pl/mapa/poi-kolej_obwodowa__stacja_lodz__janow.html
Łódź Olechów Zachód
Łódź Olechów Zachód to nieczynny przystanek osobowy w Łodzi, położony na południowo-wschodnich obrzeżach miasta, w pobliżu dworca towarowego Łódź Olechów, w obrębie łódzkiej kolei obwodowej. Likwidacja przystanku nastąpiła na początku lat 70. XX wieku, od tego czasu wykorzystywany on jest jako przystanek służbowy dla pracowników pobliskiego dworca towarowego.
wg http://topografie.pl/mapa/poi-lodz_olechow_zachod.html
wg http://topografie.pl/mapa/poi-lodz_olechow_zachod.html
Łódź Olechów Wschód
mało wykorzystywany przystanek osobowy w Łodzi, położony na południowo-wschodnich obrzeżach miasta, w pobliżu dworca towarowego Łódź Olechów, w obrębie łódzkiej kolei obwodowej. Likwidacja przystanku nastąpiła na początku lat 70. XX wieku, od tego czasu był wykorzystywany jako przystanek służbowy dla pracowników pobliskiej stacji towarowej. W związku z przebudową dworca Łódź Fabryczna przywrócono funkcjonowanie przystanku dla ruchu osobowego, według rozkładu zatrzymuje się na nim kilka pociągów w ciągu doby (stan na lata 2013-2014). Przystanek jest skomunikowany z linią autobusową MPK (linia nr 90).
opr. na podst. Wikimedia
Łódź Olechów Wiadukt
nieczynny przystanek osobowy w Łodzi, położony na południowo-wschodnich obrzeżach miasta, w pobliżu dworca towarowego Łódź Olechów, w obrębie łódzkiej kolei obwodowej. Likwidacja przystanku nastąpiła na początku lat 70. XX wieku, od tego czasu wykorzystywany on jest jako przystanek służbowy dla pracowników pobliskiego dworca towarowego.
Nazwa dworca pochodziła od wiaduktu kolejowego nad ulicą Tomaszowską, koło którego był on ulokowany.
wg http://www.panoramio.com/photo/113267323
Łódź Olechów Wiadukt
Łódź Olechów Las Elektrowozownia
Łącznica nr 832 Łódź Olechów (rejon ŁOC - ŁOLAS - Elektrowozownia) posiada nieczynny dziś przystanek kolejowy w dzielnicy Olechów.
wg S. Łobas, Peron przystanku służbowego przed wjazdem do lokomotywowni na Olechowie o oficjalnej choć raczej nie używanej nazwie Łódź Olechów Las Elektrowozownia.
za: http://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=stacje&id=1084&okno=galeria2
Swego czasu kursowała linia z Łodzi Kaliskiej do Łodzi Fabrycznej przez Łódź Olechów. Opisywał ją łódzki radny M. Walasek:
w 1993 [ostatnim rozkładzie, w którym ten pociąg jest] trwała w zależności od pociągu od 41 do 45 minut.Linia wykorzystywała postoje na Łódź Andrzejów-Szosa, i na terenie samego Olechowa ok. trzy przystanki, Zachód, Wschód itp.
Olechów to ważny generator podróży w aglomeracji:
Drugi najważniejszy obszar docelowy to zakłady pracy na Olechowie i w Łódzkiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej na Dąbrowie (17%). 10% kierowało się na Teofilów Przemysłowyhttp://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=800698&page=172
Krzysztof Dariusz Kania pisał:
Łódź Olechów Wschód, Zachód i Wiadukt. Jeszcze był przystanek Łódź Janów przy wagonowni oraz przystanek przy lokomotywowni na Olechowie. Raz jechałem tym pociągiem z Kaliskiej na Fabryczny i trwało to ok. 50 min wliczając zmianę kierunku jazdy bodajże w Andrzejowie.
Linia kolejowa nr 541 w 1941 r została otwarta jako jednotorowa, następnie dobudowano drugi tor i w 1956 r. zelektryfikowano. Obecnie dwutorowa, zelektryfikowana linia kolejowa w Łodzi, łącząca stację Łódź Widzew z stacją Łódź Olechów. Po 1990 roku zamknięta dla ruchu pasażerskiego, obecnie odbywa się na niej tylko ruch pociągów towarowych. Jej część byłaby wykorzystana w projekcie ŁKA jako jedna z linii mającego powstać "naziemnego metra". Poza tym przydatna, choć w celu uruchomienia linii niekonieczna, jest modernizacja linii kolejowej oraz wymiana sygnalizacji pozwalająca na zwiększenie przepustowości tej linii.
Koszt budowy infrastruktury transportu szynowego w dużych miastach wynosi kilkadziesiąt mln PLN za 1 km. W Łodzi istnieje tego typu infrastruktura. Na bardzo popularnej miejskiej relacji z centrum miasta na osiedle Widzew mógłby kursować skład szybkiej kolei miejskiej z częstotliwością co 10 lub 20 minut. Koszty tego przedsięwzięcia- w fazie pierwszej zakup taboru, mogłyby się zamknąć kwotą ok. kilkunastu - kilkudziesięciu mln PLN, za którą możnaby wybudować ledwie kilkaset- kilka tysięcy metrów torów tramwajowych.
wg https://lh5.ggpht.com/_HfW56fePVRI/S1DAuQNbKfI/AAAAAAAAAcY/SYX4114Z3oc/DSC01105.JPG
Wznowione stacje łódzkiej kolei obwodowej
Łódź Janów,
Łódź Widzew Janów
Widoczne krawędzie zaniedbanych peronów. Pozostałości po stacji kolei pasażerskiej na trasie kolei obwodowej. Wg topografie.pl znajduje się tutaj punkt napraw taboru.
Nieczynny przystanek osobowy w Łodzi, położony na wschód od dworca Łódź Widzew, na trasie z Łodzi Fabrycznej do Koluszek, w obrębie łódzkiej kolei obwodowej, przy nieistniejącej już bocznicy do rozdzielni Zakładu Energetycznego mającego swą siedzibę przy ul. Rokicińskiej. Otwarty w 1940, służył jako przystanek dla działkowców oraz pracowników licznych w tym okresie na Janowie szklarni. Do roli poczekalni dworcowej przystosowano stary wagon towarowy (tzw. Wagon bydlęcy). Na przełomie lat 80. i 90., w związku z rozrastaniem się sieci MPK Łódź oraz wzrostem liczby prywatnych samochodów, przystanek stracił rację bytu. Zamknięty w 1991 roku, przez jakiś czas służył jeszcze jako przystanek służbowy dla pracowników pobliskiego zakładu remontowego taboru (w którego skład wchodziła również oddana do użytku w 1942, obecnie również nieczynna, parowozownia pomocnicza). Ostateczna likwidacja nastąpiła w 2004 roku.
wg http://topografie.pl/mapa/poi-kolej_obwodowa__stacja_lodz__janow.html
Łódź Olechów Zachód
Łódź Olechów Zachód to nieczynny przystanek osobowy w Łodzi, położony na południowo-wschodnich obrzeżach miasta, w pobliżu dworca towarowego Łódź Olechów, w obrębie łódzkiej kolei obwodowej. Likwidacja przystanku nastąpiła na początku lat 70. XX wieku, od tego czasu wykorzystywany on jest jako przystanek służbowy dla pracowników pobliskiego dworca towarowego.
wg http://topografie.pl/mapa/poi-lodz_olechow_zachod.html
wg http://topografie.pl/mapa/poi-lodz_olechow_zachod.html
Łódź Olechów Wschód
mało wykorzystywany przystanek osobowy w Łodzi, położony na południowo-wschodnich obrzeżach miasta, w pobliżu dworca towarowego Łódź Olechów, w obrębie łódzkiej kolei obwodowej. Likwidacja przystanku nastąpiła na początku lat 70. XX wieku, od tego czasu był wykorzystywany jako przystanek służbowy dla pracowników pobliskiej stacji towarowej. W związku z przebudową dworca Łódź Fabryczna przywrócono funkcjonowanie przystanku dla ruchu osobowego, według rozkładu zatrzymuje się na nim kilka pociągów w ciągu doby (stan na lata 2013-2014). Przystanek jest skomunikowany z linią autobusową MPK (linia nr 90).
opr. na podst. Wikimedia
Łódź Olechów Wiadukt
nieczynny przystanek osobowy w Łodzi, położony na południowo-wschodnich obrzeżach miasta, w pobliżu dworca towarowego Łódź Olechów, w obrębie łódzkiej kolei obwodowej. Likwidacja przystanku nastąpiła na początku lat 70. XX wieku, od tego czasu wykorzystywany on jest jako przystanek służbowy dla pracowników pobliskiego dworca towarowego.
Nazwa dworca pochodziła od wiaduktu kolejowego nad ulicą Tomaszowską, koło którego był on ulokowany.
wg http://www.panoramio.com/photo/113267323
Łódź Olechów Wiadukt
Łódź Olechów Las Elektrowozownia
Łącznica nr 832 Łódź Olechów (rejon ŁOC - ŁOLAS - Elektrowozownia) posiada nieczynny dziś przystanek kolejowy w dzielnicy Olechów.
wg S. Łobas, Peron przystanku służbowego przed wjazdem do lokomotywowni na Olechowie o oficjalnej choć raczej nie używanej nazwie Łódź Olechów Las Elektrowozownia.
za: http://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=stacje&id=1084&okno=galeria2
Projekt nr: ŁDZ 6, Adaptacja stacji Łódź Olechów dla linii ŁKA
Projekt nr:
ŁDZ 6Nazwa:
Adaptacja stacji Łódź Olechów dla linii ŁKAOpis:
Adaptacja (lub
budowa nowych) torów wzdłuż stacji Łódź Olechów po północnej stronie
dla potrzeb kursów Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej wraz z budową
przystanków osobowych – co najmniej na wysokości zakładów Dell i ul.
Tomaszowskiej.
Uzasadnienie:
Zapewnienie dojazdu do zakładów Dell i szeregu innych istniejących obecnie i dopiero powstających. Co prawda południowym skrajem stacji biegną tory linii nr 25, przy których znajdują się perony trzech przystanków, ale ich lokalizacja jest zupełnie nieprzydatna z punktu widzenia obsługi terenów leżących po północnej stronie stacji Olechów.
Stacja wraz z linią 25 stanowi barierę przestrzenną na odcinku 6 km, od ul. Kolumny na zachodzie, do ul. Rokicińskiej na wschodzie. Teren po północnej stronie stacji Olechów jest obecnie intensywnie zagospodarowywany, głównie przez branżę logistyczną, ale pozostaje tam jeszcze sporo wolnych terenów pod różnorodną działalność gospodarczą. W ciągu najbliższych lat obszar może stać się dużym generatorem ruchu, związanego z dojazdami do pracy. Należy przygotować się na obsługę dużych potoków pasażerskich w godzinach szczytów przewozowych.
Biorąc pod uwagę peryferyjne położenie tego terenu w stosunku do centrum Łodzi (8-10 km w linii prostej), można oczekiwać dużych odległości dojazdu dla znacznego odsetka pracowników, mieszkających nie tylko w Łodzi, ale także w miejscowościach leżących wokół niej. Przy długich dojazdach, powyżej 10 km, komunikacja miejska (także nowo budowana linia tramwajowa na Olechów) przestaje być atrakcyjna przez swoją relatywnie niewielką prędkość handlową (ok. 20 km/h), co generuje popyt na korzystanie z własnego samochodu. Kolej staje się dla transportu drogowego jedyną realną alternatywą, zapewniającą krótki czas przejazdu i komfort podróży znacznie większy niż w przypadku tramwajów i autobusów.
Stan obecny:
Istnieje szereg torów stacji towarowej, ale układ torowy należałoby przebudować dla w/w potrzeb. Stan torów istniejących nie umożliwia poruszania się z prędkościami wyższymi niż 40 km/h.Zakres:
Projekt obejmuje nieco ponad 5 km toru lub torów pomiędzy wschodnią i zachodnią głowicą stacji. Celem projektu byłoby m.in. takie zmodyfikowanie układu torów i rozjazdów, aby przejazd po rozjazdach mógł odbywać się "na wprost" bez zwolnień, zwłaszcza na odcinkach oddalonych od przystanków.Długość:
5-6 kmKoszt:
25 mln zł.Ocena CZT:
3
wg http://kolej2022.pl/projekty/lodzkie/435-projekt-nr-ldz-6-adaptacja-stacji-lodz-olechow-dla-linii-lka
wg http://www.komunikacjalodz.fora.pl/kolej-i-samoloty,11/skm-w-lodzi,527-45.html
ŁÓDŹ WIDZ. - Łódź Widz. Janów - Łódź Olechów ŁOC -
1) Łódź Olechów
2) Łódź Olechów ŁOA
- Łódź Chojny - Łódź Kal. Towarowa - Łódź Retkinia - Lublinek
ew. ŁKT - ŁK - (nawrót) - Retkinia - Lbl
(...)
DŁ napisał: Sposób kolejarzy na uliczne korki
Czy pracownicy fabryki Della będą wkrótce dojeżdżać do pracy pociągami?
Linia kolejowa dookoła Łodzi sposobem na zakorkowane ulice? Taki pomysł mają łódzcy kolejarze wspierani przez branżowe związki zawodowe. Linia kolejowa miałaby służyć przede wszystkim pracownikom uruchomionej niedawno fabryki Della, bo niedaleko zakładu jest stacja Łódź Olechów. Pismo w tej sprawie trafiło już do władz miasta, województwa oraz ministra infrastruktury. Kolejarze czekają na odpowiedź.
- Pomysł jest wart rozważenia, ale za wcześnie na jakiekolwiek wnioski czy decyzje - mówi Marcin Nowicki, rzecznik marszałka województwa. - Najpierw trzeba oszacować koszty tego przedsięwzięcia i jego opłacalność. Wtedy przyjdzie czas na decyzje.
O co dokładnie chodzi kolejarzom? W fabryce Della docelowo ma znaleźć pracę około trzech tysięcy osób. Wszyscy muszą jakoś do fabryki dojechać, a po zakończeniu pracy - wrócić do domów. Ale do zakładu będą jeszcze docierać dostawcy towarów (choćby podzespołów do montowanych komputerów) oraz odbiorcy gotowych już komputerów. Staraniem miasta wybudowano co prawda drogę dojazdową do fabryki (ulica Śląska), ma być budowana droga łącząca ul. Rokicińską i Tomaszowską. Ale, jak słusznie podkreśla kolejowa " Solidarność", przy wzmożonym ruchu, to wszystko może okazać się za mało. Warto dodać, że ulica Tomaszowska to jedyna w tym rejonie trasa wylotowa z Łodzi w kierunku Tomaszowa Mazowieckiego. W godzinach komunikacyjnego szczytu jest niemiłosiernie zakorkowana.
- I tutaj jest miejsce na kolej. Szybką, ekologiczną, wygodną, bo perony są niemal przy samej fabryce - przekonują związkowcy z "Solidarności".
Jedna linia kolejowa łączyłaby stacje: Łódź Kaliska i Łódź Olechów, a wiodłaby przez Dworzec Łódź Chojny. Kolejarze oszacowali, że podróż trwałaby nie dłużej niż dwadzieścia minut. Podkreślają, że samochodem czy autobusem z centrum miasta tak szybko się nie dojedzie. Dojazd koleją do fabryki od strony wschodniej wiódłby ze stacji Łódź Fabryczna przez Łódź Widzew na Olechów oraz z Koluszek przez Gałkówek.
- Wiadomo, że w Dellu pracę mają nie tylko łodzianie, ale też mieszkańcy okolicznych miejscowości. Dla nich połączenie kolejowe byłoby idealne - przekonują związkowcy. - Tym bardziej byłoby to wygodne dla dostawców i kooperantów.
Czego właściwie brakuje, by pomysł zrealizować? Okazuje się, że niewiele. Do transportu można by wykorzystać istniejące tory, trzeba tylko wybudować perony obok fabryki o długości około 150 metrów. Istniejące teraz są położone za daleko, poza tym wysiadającym z pociągu nie gwarantują bezpiecznego przejścia na drugą stronę i przedostania się do siedziby firmy. A pociąg? Kolejarze policzyli, że jeden skład elektryczny ma 214 miejsc siedzących oraz około 100 stojących. Dwa zespoły zabierałyby jednorazowo około 600 osób.
- Przewozy Regionalne pewnie dałyby skład na tę trasę, bo zysk byłby gwarantowany - przewidują kolejarze z "Solidarności".
Skoro wszystko wydaje się takie oczywiste i łatwe do realizacji, to w czym jest problem? Jeszcze nie wiadomo, kto miałby za kolejowe inwestycje zapłacić, to trzeba ustalić przede wszystkim. Być może wsparcie przyszłoby z Ministerstwa Infrastruktury. Poza tym niezbędne jest także wstępne rozeznanie czy pracownicy fabryki rzeczywiście chcieliby korzystać z połączeń kolejowych zamiast samochodowych czy autobusowych. Bo po co uruchamiać pociągi, które jeździłyby puste? Kolej i bez dodatkowych połączeń nie narzeka na nadmiar pasażerów.
wg http://www.komunikacjalodz.fora.pl/kolej-i-samoloty,11/skm-w-lodzi,527-45.html
Komentarze