Propozycja wdrożenia linii M2 naziemnego metra w Łodzi
Warto połączyć regionalne węzły kolejowe z resztą regionu. Miasta takie jak Sieradz to dziś peryferia komunikacyjne, jeśli chodzi o siec kolejową. Szybkie połączenie łączące Sieradz z Łowiczem, pozwoli na wygodniejszą podróż w regionie czy też w kierunku Warszawy, bez długotrwałych przesiadek w Łodzi Kaliskiej. Linia taka powinna powstać jak najszybciej poprzez połączenie dwóch relacji:
Nie wszystkie relacje odbywałyby się na całej długości trasy, kluczowe znaczenie miałaby relacja Sieradz- Łódź Kaliska.
Etap I- połączenie bez tunelu średnicowego
Proponuję jednakże już dziś zacząć rozwijać kolej aglomeracyjną, tak aby w przyszłości kolej mogła używać tunel średnicowy w Łodzi mając już pasażerów w swoich składach także na relacjach przecinających miasto. Inaczej może okazać się że kosztowna inwestycja zaoferuje podróżnym niewiele relacji i połączeń.
Linia ta mogłaby nosić oznaczenie M2. Linia taka, jako linia M2, mogłaby stać się prawdziwą osią komunikacyjną regionu w korytarzu Łowicz- Łódź- Sieradz. Obecne połączenia wymagają zwykle przesiadek. Niestety, jedynie na krótkim odcinku linia wpisuje się w obsługę samego miasta, niemniej, w przyszłości mogłaby także kursować przez tunel średnicowy- stosowną propozycję załączam poniżej. Linia zmieniałaby kierunek na dworcu Łódź- Widzew, co jest pewną niedogodnością, ale nie musi to być procesem długotrwałym- praktyka pokazuje że czas zmiany kierunku podróży pociągu może w przypadku poprawnej organizacji zająć mało czasu.
W przyszłości, wraz z budową tunelu, można pomyśleć o budowie łącznicy eliminującej konieczność zmiany kierunku. Niemniej, nic nie stoi na przeszkodzie, by połączenie w tej relacji budować już dziś. Po uruchomieniu tunelu średnicowego pociągi w tej relacji będą mogły go wykorzystać i skomunikować centrum Łodzi z całym regionem. Jednocześnie połączenie w tej relacji będzie ważną częścią oferty kolei aglomeracyjnej, pozwalając zapełnić powstający tunel średnicowy ofertą połączeń.
Etap 2- wykorzystanie tunelu średnicowego
Proponowany system jest możliwie najtańszym do realizacji. Oprze się on niemalże w całości na dostępnej infrastrukturze i taborze. Jego koszt to budowa 4,5 km tunelu i torów w fazie pierwszej oraz koszt tworzenia przystanków. W realizacji projektu wykorzysta się dostępną infrastrukturę kolejową i połączy dwa największe łódzkie osiedla- Widzew i Retkinia z centrum miasta. Wykorzystane zostaną zmodernizowane pociągi podmiejskie typu EZT, będące obecnie na stanie posiadania ŁKA. System ten będzie oparty na infrastrukturze kolejowej PKP PLK i taborze podmiejskim, by ograniczyć wstępne koszty inwestycji i umożliwić jego szybką realizację.
Proponowane nowe przystanki
Internauci proponowali budowę przystanku Głowno "Miasto", którego planowana lokalizacja była bliżej centrum miasta.
- (Kalisz)-Sieradz- Łódź Kaliska
- Łowicz Gł.- Zgierz - Łódź Kaliska
Nie wszystkie relacje odbywałyby się na całej długości trasy, kluczowe znaczenie miałaby relacja Sieradz- Łódź Kaliska.
Etap I- połączenie bez tunelu średnicowego
Proponuję jednakże już dziś zacząć rozwijać kolej aglomeracyjną, tak aby w przyszłości kolej mogła używać tunel średnicowy w Łodzi mając już pasażerów w swoich składach także na relacjach przecinających miasto. Inaczej może okazać się że kosztowna inwestycja zaoferuje podróżnym niewiele relacji i połączeń.
Linia ta mogłaby nosić oznaczenie M2. Linia taka, jako linia M2, mogłaby stać się prawdziwą osią komunikacyjną regionu w korytarzu Łowicz- Łódź- Sieradz. Obecne połączenia wymagają zwykle przesiadek. Niestety, jedynie na krótkim odcinku linia wpisuje się w obsługę samego miasta, niemniej, w przyszłości mogłaby także kursować przez tunel średnicowy- stosowną propozycję załączam poniżej. Linia zmieniałaby kierunek na dworcu Łódź- Widzew, co jest pewną niedogodnością, ale nie musi to być procesem długotrwałym- praktyka pokazuje że czas zmiany kierunku podróży pociągu może w przypadku poprawnej organizacji zająć mało czasu.
W przyszłości, wraz z budową tunelu, można pomyśleć o budowie łącznicy eliminującej konieczność zmiany kierunku. Niemniej, nic nie stoi na przeszkodzie, by połączenie w tej relacji budować już dziś. Po uruchomieniu tunelu średnicowego pociągi w tej relacji będą mogły go wykorzystać i skomunikować centrum Łodzi z całym regionem. Jednocześnie połączenie w tej relacji będzie ważną częścią oferty kolei aglomeracyjnej, pozwalając zapełnić powstający tunel średnicowy ofertą połączeń.
Etap 2- wykorzystanie tunelu średnicowego
Proponowany system jest możliwie najtańszym do realizacji. Oprze się on niemalże w całości na dostępnej infrastrukturze i taborze. Jego koszt to budowa 4,5 km tunelu i torów w fazie pierwszej oraz koszt tworzenia przystanków. W realizacji projektu wykorzysta się dostępną infrastrukturę kolejową i połączy dwa największe łódzkie osiedla- Widzew i Retkinia z centrum miasta. Wykorzystane zostaną zmodernizowane pociągi podmiejskie typu EZT, będące obecnie na stanie posiadania ŁKA. System ten będzie oparty na infrastrukturze kolejowej PKP PLK i taborze podmiejskim, by ograniczyć wstępne koszty inwestycji i umożliwić jego szybką realizację.
Proponowane nowe przystanki
Internauci proponowali budowę przystanku Głowno "Miasto", którego planowana lokalizacja była bliżej centrum miasta.
Komentarze