Uruchommy linię M3- jako jedną z pierwszych linii łodzkiego naziemnego metra


Proponuję - rozpoczęcie wcielania w życie idei Metra Łódź. Już teraz- linia Zgierz- Koluszki byłaby wcielona do systemu metra naziemnego- premetra w Łodzi, jako zapowiedź mającego powstać systemu "metra" na odcinku wewnątrzmiejskim. Jednak, aby rozpocząć, wystarczy poprawić i dopracować już istniejącą ofertę.

Historia powstania:
komunikat prasowy Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej:

"Ze względu na ograniczoną dostępność peronów (...) oraz możliwości taborowe (...) konieczne było wydłużenie relacji Koluszki – Łódź Widzew do Zgierza".
Odcinki linii Kutno- Ozorków- Zgierz i Zgierz- Łódź Widzew- Koluszki byłyby połączone w jedną całość i oznaczone jako linia M3. W tym etapie tworzenia rozkładu, jako linię M3 oznacznoby wszystkie składy ŁKA w relacji Koluszki - Łódź Widzew - Zgierz. Byłby to historyczny początek wcielania idei "metra" w Łodzi w życie. W przyszłości linie miałyby tak zmienione relacje, aby jak najwięcej z linii przechodziło przez "tunel średnicowy". 

Na odcinku Zgierz- Łódź Widzew linia M3 zdublowana byłaby także przez proponowaną linię kursującą dookólnie, jeśli władze przychylą się do naszej propozycji i taka linia ruszy. 

Etap I- już istniejąca relacja stałaby się częścią systemu proponowanego Metra Łódź

Etap II- połączenie dwóch relacji w całość celem stworzenia szybkiego i atrakcyjnego połączenia łączącego trzy duże węzły kolejowe. 



Źródło: http://lka.lodzkie.pl/Rozklady-jazdy/



Plany docelowe
Proponowany system wykorzystuje niemalże w całości dostępną infrastrukturę i tabor. Jego koszt to budowa 4,5 km tunelu i torów w fazie pierwszej oraz koszt budowy przystanków. W realizacji projektu wykorzysta się dostępną infrastrukturę kolejową i połączy dwa największe łódzkie osiedla Widzew i Retkinia z centrum miasta. System byłby - technologicznie rzecz biorąc - szybką koleją miejską, który wykorzysta średnicowy tunel podziemny długości czterech kilometrów, poza centrum będzie wykorzystywał torowiska PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Planuję, iż będzie on przewozić 20 mln pasażerów w pierwszym roku działalności i około 30 mln w latach kolejnych (10-procentowy udział w strukturze przewozów). Nie będzie konkurencją dla systemu tramwajowego, bowiem korytarze transportowe obsługiwane przez tramwaje nie zostaną bezpośrednio zdublowane. Zmniejszyłaby się natomiast liczba linii autobusowych, których nowym zadaniem byłoby dowożenie pasażerów na stacje tej kolei. Proponuje się wykorzystanie istniejących bocznic kolejowych wewnątrz dzielnicy Widzew lub budowę odnogi od stacji kolejowej Widzew do centrum dzielnicy – czyli okolic ulic Puszkina i Alei Przyjaźni. Tylko taka lokalizacja stacji końcowej spowoduje popularność tego systemu.

Komentarze