Nieużywane dziś stacje Kolei Obwodowej

W 2002 roku zaproponowałem "Metro Łódź" z licznymi stacjami pośrednimi, w biuletynie który wydawałem. Obecnie - w planach budowanej inwestycji stacji pośrednich jest brak. Czy można- zbudować tunel z miejscem na stacje co 700- 1000 metrów? Powstałyby po prostu później.

Złe plany

Władze miasta zlecają kosztowne analizy, których autorzy nie potrafią nawet zebrać informacji na temat już istniejących przystanków kolejowych. Wiele z nich istnieje więc w zapomnieniu- są, ale nie ma ich na oficjalnych mapach władz miasta. Jak np. aktualizacja "Planu transportowego".

Jeśli to są oficjalne plany, to są one błędne. Błędna jest lokalizacja przystanków kolejowych- tych już istniejących, większości nieużywanych, a istniejących- nie naniesiono nawet na mapy. 



 Bankructwo miasta


wg wikimedia

Łódź dziś przypomina zbankrutowane miasto Detroit. Prosamochodowa polityka władz miasta doprowadziła je do bankructwa. Centrum miasta przegrało z przedmieściami, samo miasto upadło. Przykładem upadku jest likwidacja systemu kolei podmiejskiej. Przed laty Łódź dysponowała siecią podmiejskiej kolei kursującej nawet co 20 minut, a dziś, jak podsumowują czytelnicy grupy ŁKA w sieci społecznościowej, sytuacja wygląda tak:
Darmowy hosting zdjęć i obrazków
wg http://zapodaj.net/3f3abeed7db85.png.html
W latach '70 - '80 pociągi jeździły na trasie Łd. Fab. - Koluszki (tak przykładowo) co 20 minut, przez większą część dnia, kursowały przez 24 godz/dobę, piszę tylko o podmiejskich. Dało się? Dało.
Taka refleksja nasunęła mi się po przejrzeniu najnowszego rozkładu jazdy.

wg http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=800698&page=262

Rozbiórka linii kolejowej do Centrum Handlowego Manufaktura wydaje się największym błędem jaki można wytknąć "łódzkiej władzy". Oto popularne centrum handlowe, bodaj najbardziej popularne miejsce zakupów w całej aglomeracji, zostało decyzją władz miasta odcięte od sieci kolejowej. Stąło się to oczywiście "w czasach przemian". Niemniej, warto przypomnieć że dziś temat wrócił, a połączenie ma być już wielokrotnie droższe, ponieważ tunel ma być podziemny.

A może, można jeszcze odtworzyć przebieg dawnej bocznicy i ja po prostu odbudować jako część tzw. "tunelu średnicowego"? Miejscami na dawnej trasie do CH Manufaktura pozostąły nawet resztki torowisk, sądząc ze zdjęć satelitarnych. Pozwoli to zaoszczędzić co najmniej kilkaset mln PLN, jeśli nie kilka mld PLN.

Naziemne Metro Łódź mogłoby wykorzystać pofabrycznie wewnątrzmiejskie torowiska bocznic kolejowych. Niestety, w roku 2014 kolej znajduje się w fazie upadku. Przykładem destrukcyjnej polityki władz miejskich jest rozbiórka systemu wewnątrzmiejskich bocznic fabrycznych. Kosztem ok. 800 mln PLN zdemontowano kompletną, jeszcze niedawno czynną tzw. Kolej Scheiblera, docierającą w południowej części os. Widzew do okolic ul. Piotrkowskiej. Było to w sumie ok. 7,9 km torowisk. Aby połączyć nieużywane odcinki, potrzeba- budowy tunelu o długości 650 metrów. To niedużo, aby przeciąć Łódź linią kolejową.

W Łodzi - upadłej niczym Detroit- jest akurat budowane jednak inne "metro" w postaci tunelu kolejowego pod centrum miasta kosztem ok. 2 mld PLN, ale - uwaga- będzie to tunel bez żadnych stacji pośrednich. Mimo że powinny powstać co 700-1000 metrów, nawet jako stacje niegotowe, do uruchomienia w okresie przyszłym.
Nie wiadomo na razie, czy tunel będzie miał stacje pośrednie. Trwa zamówiona przez PKP PLK aktualizacja studium wykonalności przedsięwzięcia, która ma rozstrzygnąć tę kwestię.
(za: transport-publiczny.pl, 2014-11-14)
Powstaje jednak "metro" bez stacji. Oto przykład centralnych decyzji podejmowanych w Warszawie i - pomnik polskiego centralizmu.
Liczne linie przecinające centrum miasta w ostatnich 10 latach zlikwidowano, jak śródmiejską linię równoległą do Kolei Fabrycznej. Brakowało na niej 640 mb tunelu, by - także ją połączyć z innymi bocznicami i torowiskami w sposób przecinający śródmieście.


Łódź ma po dziś dzień wiele nieużywanych stacji kolejowych, zwłaszcza na tzw. linii dookólnej. Jaka siła jest w stanie wypełnić je pasażerami? Może te stacje jeszcze się przydadzą?

Na obwodowej macie
jeszcze przystanki:
a) Łódź Karolew (perony zdaje się istnieją więc trzeba się zebrać i go zrobić)
b) Łódź Olechów Wiadukt
c) Łódź Olechów Zachód
d) Łódź Olechów Wschód
e) Łódź Andrzejów Szosa
f) Żakowice Południowe
A wam się marzą nowe przystanki. Wykorzystajcie potencjał istniejących a potem myślcie o
nowych. 

wg http://www.rynek-kolejowy.pl/54517/lodz_cztery_nowe_przystanki_kolejowe_w_ciagu_8_lat.htm


Łódź Chojny
Internauci postulują na tej niedawno przywróconej do ruchu stacji kolejowej uruchomienie skrajnych peronów - nr 2 i 4. Dojścia z peronów Chojen na ul. Rzgowską to także niewielki wydatek.

Łódź Pomorska ( historycznie: Widzew Stoki)


Po lewej widoczna krawędź peronowa, wg  http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=800698&page=149

Ten przystanek zaczęto i porzucono. A może wystarczy go po prostu uprzątnąć? Mógłby funkcjonować jako uzupełnienie dotychczasowej sieci, dając możliwość przesiadek na komunikację zbiorową. Mimo że w pobliżu zbudowano nowy przystanek, ten także może mógłby zmartwychwstać?

Przykład opisywanych przez nas przystanków Łódź Radogoszcz Zachód, Łódź Marysin czy Łódź Stoki (nie sposób dojechać tam komunikacją miejską od strony... Stoków właśnie) pokazuje, że dobre założenia mogą zostać zniweczone przez zaniedbania w fazie realizacji. 

wg http://www.rynek-kolejowy.pl/54517/lodz_cztery_nowe_przystanki_kolejowe_w_ciagu_8_lat.html

wg http://topografie.pl/mapa/poi-kolej_obwodowa__stacja_lodz_stoki.html

Dawny przystanek jest niemal doszczętnie zdewastowany. Jedynymi po nim pozostałościami są zarośnięty
peron (podwyższenie 30 cm, szerokość 3,5 m) oraz zdewastowane schody, wiodące z peronu w kierunku biegnącej równolegle do torów ulicy Pomorskiej (i kończące się w krzakach – ulica Pomorska została w latach 90. przebudowana i przesunięta ok. 15 metrów na południe).

Charakterystycznym elementem krajobrazu dworcowego są dwa wiadukty przecinające torowisko w pobliżu peronu. Starszy z nich, wybudowany jeszcze przed II wojną światową, przebiega tuż obok wschodniego krańca peronu. Położenie wiaduktu sprawia, iż kierowcy jadący ulicą Pomorską, nie chcąc wypaść z drogi na ostrym, podwójnym zakręcie (Pomorska biegnie wzdłuż torów w kierunku wschód-zachód, konieczność przejazdu przez wąski wiadukt sprawia, że muszą oni w krótkim czasie wykonywać dwa skręty o 90°), zmuszeni są wyraźnie zwalniać. W związku z tym, w połowie lat lat 90. XX wieku, pojawił się projekt budowy nowego, wygodniejszego przejazdu. Powstał on ok. 150 metrów na wschód od poprzedniego, w pobliżu ulicy Edwarda. Projekt ten został jednak w ostatniej chwili porzucony, w wyniku czego nowoczesny, szeroki wiadukt (2 pasy w każdym kierunku jazdy) nigdy nie doczekał się wiodących do niego dróg dojazdowych i niszczeje niewykorzystany. Być może mógłby stać się rodzajem węzła przesiadkowego dla autobusów i kolei miejskiej.





cc wikimedia


Łódź Radogoszcz – mijanka kolejowa, zdjęcia uwidaczniają porzucony peron, a dawniej przystanek kolejowy Radegast przy ulicy Stalowej (obecnie Alei Pamięci Ofiar Litzmannstadt Getto).
wg  http://topografie.pl/mapa/poi-kolej_obwodowa__stacja_lodz_radogoszcz.html

W okresie II wojny światowej służył jako przystanek kolejowy łódzkiej zamkniętej dzielnicy żydowskiej, z której Niemcy hitlerowskie wywoziły do obozu Auschwitz-Birkenau obywateli narodowości żydowskiej. Przystanek kolejowy był położony na północno-wschodnim krańcu getta, już poza jego granicami. Z terenem getta łączyła go ogrodzona z obu stron kręta droga.

Po wojnie, pod polską nazwą, przystanek pełnił swoją funkcję aż do połowy lat 70., kiedy to nastąpiło jego ostateczne zamknięcie. Dawny przystanek podniesiony został do miana pomnika Ofiar Litzmannstadt Ghetto po generalnym remoncie w 2004 roku, kiedy to odnowiono rozpadające się drewniane budynki przystanku, postawiono nowe mury odgradzające, oraz wybudowano obecny pomnik. Wydzielono wtedy również oddzielny tor, przy którym stanęła lokomotywa Ty2-702 wraz z wagonami służącymi niegdyś do przewozu Żydów i wybudowano tam peron.

Łódź Uniwersytet
mijanka położona w łódzkiej dzielnicy Widzew, na osiedlu Stoki, w obrębie łódzkiej kolei obwodowej, na trasie pomiędzy Łodzią Widzewem i Zgierzem przy zajezdni tramwajowej "Telefoniczna". Prawdopodobnie nigdy nie było tu peronu.
- nie wiem czy ta stacja w ogóle kiedykolwiek
funkcjonowała. Planowana była chyba tylko na potrzeby kolei aglomeracyjnej do
obsługi szpitala - kolosa Akademii Medycznej (po 34 latach wciąż w budowie,
widać go niemal z każdego punktu w mieście) i osiedla studenckiego, ale kolej
albo nigdy nie ruszyła, albo jeździła raptem kilka dni w czasie strajku
łódzkich tramwajarzy (różne źródła różnie podają).

wg http://pl.misc.kolej.narkive.com/GqxG5XYH/ma-a-wycieczka-do-miasta-na-i-sterta-pyta


wg wikimedia


wg http://bazakolejowa.pl/index.php?dzial=stacje&id=16118&okno=start

Łódź Radogoszcz Wschód
Ma powstać w okolicy ul. Kreciej.
Rozpatrywano dwie lokalizacje: przy ul. Kreciej lub przy ul. Świtezianki przy pętli autobusowej. Gdy budowana była linia z Widzewa do Zgierza, samorządy słały pisma do PKP Polskie Linie Kolejowe. – Budżet przeznaczony na tę inwestycję przewidywał remont starych przystanków. Nie ma żadnych przeszkód technicznych, by wybudować nowy na Radogoszczu Zachodzie. Jesteśmy do tego przygotowani – zapewnia Maciej Dutkiewicz, rzecznik PKP PLK.

Czytaj więcej: http://www.expressilustrowany.pl/artykul/3580449,lodzka-kolej-aglomeracyjna-omija-radogoszcz-wschod-przystanek-dopiero-za-rok-lub-dwa-lata,id,t.html

Pozostałe dwa perony mają powstać przy linii nr 16 na reaktywowanym niedawno odcinku Łódź Widzew - Zgierz. O przystanek Radogoszcz Wschód od dawna zabiegają mieszkańcy osiedla oraz jeden z miejskich radnych.  

wg http://www.rynek-kolejowy.pl/54517/lodz_cztery_nowe_przystanki_kolejowe_w_ciagu_8_lat.html

Mieszkańcy osiedla Radogoszcz Wschód domagają się od Polskich Linii Kolejowych wybudowania przystanku w ich okolicach. Jak się okazuje, to 15-tysięczne osiedle nie zostało wzięte pod uwagę podczas modernizacji linii kolejowej z Łodzi-Widzewa do Zgierza.

Teraz, żeby skorzystać z nowego połączenia, mieszkańcy muszą przejść ponad pół kilometra na przystanek Łódź-Arturówek. - Przydałaby się, jeżeli tyle ludzi mieszka. W ogóle jesteśmy pokrzywdzeni, bo na Szczecińską mamy tylko jeden autobus, który jeździ jak PKS - co 40 minut. Nawet i to miejsce, pasowałoby do tego osiedla. Jeżeli pociąg już tędy przejeżdża, to szkoda, żeby nie było stacji - narzekają mieszkańcy.

Dyrektor PKP PLK nie wyklucza, że w przyszłości nowy przystanek powstanie. - Mieszkańcy muszą uzbroić się w cierpliwość. W ciągu najbliższych kilku lat powinien powstać przystanek przy osiedlu Radogoszcz. Są takie plany - zapowiada Jerzy Szklarek.

Po naszej interwencji, sprawą braku przystanku kolejowego na osiedlu Radogoszcz Wschód zajmie się też Urząd Marszałkowski w Łodzi.

Radio Łódź

Łódź Zarzew
 
Przystanek na Zarzewie (Przybszewskiego) leży na pograniczu blokowisk
Zarzewa i Widzewa Wschodu, blisko m. in. dużych zakładów przemysłowych i urzędu skarbowego obsługującego powiat łódzki - wschodni. Tam też będzie przesiadka na tramwaj.

Podobna sytuacja ma miejsce w przypadku przystanku Zarzew, zaprojektowanego na linii nr 540 pod wiaduktem ul. Przybyszewskiego. Planowane w przyszłym roku zburzenie budowli i jej odbudowa w nowym kształcie może stać się okazją do uruchomienia wind na perony i umożliwienia dogodnej przesiadki z pociągu na autobus lub tramwaj (po wiadukcie kursuje linia 3). W pobliżu planowanego przystanku, oprócz dużych skupisk bloków z wielkiej płyty, znajduje się m. in. kompleks cmentarzy oraz Urząd Skarbowy. Warto dodać, że budowę przystanku planowano w tym miejscu już w latach 70. ubiegłego wieku - uważny obserwator dostrzeże ślady po takim zamierzeniu w konstrukcji obecnego wiaduktu.
wg http://www.rynek-kolejowy.pl/54517/lodz_cztery_nowe_przystanki_kolejowe_w_ciagu_8_lat.html

Inne propozycje czytelników

i poszczególne przystanki:
stoki już nie aktualne





wg http://www.rynek-kolejowy.pl/54517/lodz_cztery_nowe_przystanki_kolejowe_w_ciagu_8_lat.html

Smutna

Przystanek proponowany.

Warszawska

Co do przystanku Warszawska, w rejonie skrzyżowania tej ulicy z torem kolejowym potencjalnym generatorem ruchu może być skupisko domków jednorodzinnych oraz Las Łagiewnicki jako miejsce wycieczek turystycznych. W pobliżu są też przystanki linii tramwajowej.

wg http://www.rynek-kolejowy.pl/54517/lodz_cztery_nowe_przystanki_kolejowe_w_ciagu_8_lat.html

Włókniarzy - Srebrzyńska
W Łodzi pozostają też wciąż inne miejsca, w których warto by rozważyć podobne inwestycje. Za przykład może posłużyć choćby osiedle Koziny (linia nr 15 na wysokości skrzyżowania al. Włókniarzy - Srebrzyńska).

wg http://www.rynek-kolejowy.pl/54517/lodz_cztery_nowe_przystanki_kolejowe_w_ciagu_8_lat.html

Łódź Kurak

Różne propozycje tu padają to i ja swoją przedstawię, a mianowicie przystanek - Łódź-Kurak.
Zlokalizowany nieopodal przejazdu kolejowego na ulicy Tuszyńskiej z tym, że przesunięty w stronę
Łodzi Kaliskiej. Wolne działki leżące odłogiem są zaraz za skupem metali mieszczącym się
przy ulicy Rymanowskiej. Do tego kładka nad torami by włączyć w zasięg przystanku bloki po
stronie południowej linii kolejowej znajdujące się w okolicy ulicy Pryncypalnej i gotowe. Duże
blokowisko z potencjałem na przewozy pasażerskie, głównie wewnątrzmiejskie i bezpośrednią
bliskością przystanku kolejowego - gotowe! :) Może ktoś decyzyjny, przeczyta, zbada, rozważy. 

wg http://www.rynek-kolejowy.pl/54517/lodz_cztery_nowe_przystanki_kolejowe_w_ciagu_8_lat.html


Inne propozycje

wg

wg http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=800698&page=168

wg http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=800698&page=160

Inne uwagi internautów:

Przystanek Łódź Janów mieścił się koło Obi na Rokicińskiej - jest tam do dzisiaj peron , plus poczekalnia , utworzona z pudła starego wagonu towarowego .
Był to jednak przystanek , z którego korzystali głownie kolejarze , dojeżdżający do pracy pociągami rozkładowymi .
Podobnie przystanki na Olechowie ( przy lokomotywowni ) , takie , jak -
- Łódź Olechów Wiadukt ( przy ul. Tomaszowskiej ).
- Łódź Olechów Wschód ( w rejonie górki rozrządowej ) .
- Łódź Olechów Zachód ( naprzeciwko lokomotywowni ) .
- Łódź Olechów Las Elektrowozownia ( przy wyjeździe z lokomotywowni ) .

Na obwodnicy pasażerskiej miały powstać oprócz przystanków Arturówek , Radogoszcz , Stoki i Uniwersytet , także przystanki Zarzew i (...) , które jednak nigdy nie powstały .
Co prawda , w czasie budowy wiaduktów drogowych w ciągu ulic Przybyszewskiego i Dąbrowskiego przewidziano nawet zejścia na perony, które miały być położone na poszerzonych międzytorzach,
Przystanek, o którym piszesz, nazywa się Łódź Widzew Janów, a nie Łódź Janów. Nie jest obsługiwany od rozdziału spółki PKP na spółki - córki.
  Faktycznie nazywał się Łódź Widzew- Janów .

wg http://archangels.my3gb.com/gdzie+jest+stacja.php

A na koniec wymienię parę stacji przy których juz coś jest:
Selgros/Obi - wyjaśniać nie trzeba
Niciarniana - stadion sportowy
Kopczyńskiego - Tulipan, Przesiadki do autobusów i tramwai, niedaleko skrzyżowanie z Narutowicza.
Telefoniczna - ogródki działkowe (w trakcie sezonu to jest mnóstwo podróżujących)
Stoki - 200 metrów od Lumumbowa
DELL - wyjaśniać nie trzeba
Widzewska - Tesco, osiedle mieszkaniowe(bardzo blisko)
Strykowska-Inflancka - na północ i na południe mieszkania
Warszawska - mieszkania
Łagiewnicka - domki jednorodzinne
Poziomkowa - niedaleko blokowisko
Zgierz - wyjaśniać nie muszę
(...)

Moja propozycja: proponowane stacje:
-Widzew
-Widzewska
-Zarzew
-Dąbrowa
-Chojny-Zatorze
-Rzgowska
-Rokicie
-Maratońska
-Retkinia
Z przedłużeniem np. do Piotrkowa Trybunalskiego. 
  

wg http://www.komunikacjalodz.fora.pl/kolej-i-samoloty,11/skm-w-lodzi,527-75.html 

Poza tym w dalszym etapie (na terenie miasta miałyby powstać stacje)
2.Łódź-Lotnisko
3.stacje w tunelu - dziś nieznane (co najmniej mi nieznane)
5. Łódź- Helenówek
6. Łódź-Arturówek
7. Łódź- Radogoszcz wschód (okolice świtezianki)
9. Łódź Doły (wspomina się o stacji przy więzieniu - choć w oficjalnych publikacjach jej nie znalazłem)
10. Łódź-Kopcińskiego (która jest już własciwie pewne, że nie powstanie)

wg wybrane fragmenty z: http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=800698&page=16
 

Komentarze