Propozycja linii M1 w ramach koncepcji naziemnego metra w Łodzi
Na podstawie już istniejącej sieci kolejowej warto zaproponować możliwe połączenia przecinające aglomerację Łodzi z wschodu na zachód i odwrotnie. Jak wielokrotnie przypominałem, możliwe jest ulepszenie obecnej oferty, tak aby kolej przypomniała o swoim istnieniu mieszkańcom miasta.
Już dziś, łącząc relacje istniejących obiegów pociągów w jedną spójną całość, można stworzyć system który przyciągnie pasażerów chociaż na jednej relacji. Obecnie- przez Łódź w tej relacji nie przedostaniemy się bez przesiadki. Kursują pociągi TLK, ale pociągi regionalne tych relacji nie oferują bez przesiadki.
Przy skróceni czasu zmiany kierunku jazdy składu do kilku minut takie połączenia byłyby jednak możliwe i atrakcyjne. Czas przejazdu skróciłby się o kilkanaście i więcej minut od standardowych połączeń.
Obecnie rozkład wygląda tak:
rozwiń | Zduńska Wola Łódź Widzew | 24.12.14 |
odj.12:35
przyj.13:54
| 1:19 | 1 | ||
rozwiń | Zduńska Wola Łódź Widzew | 24.12.14 |
odj.12:35
przyj.14:05
| 1:30 | 0 | ||
rozwiń | Zduńska Wola Łódź Widzew | 24.12.14 |
odj.12:56
przyj.14:26
| 1:30 | 1 | ||
rozwiń | Zduńska Wola Łódź Widzew | 24.12.14 |
odj.12:56
przyj.14:35
| 1:39 | 1 | ||
rozwiń | Zduńska Wola Łódź Widzew | 24.12.14 |
odj.13:51
przyj.15:20
| 1:29 | 1 | ||
zwiń | Zduńska Wola Łódź Widzew | 24.12.14 |
odj.14:41
przyj.16:00
| 1:19 | 1 | ||
Etap 1Z: Zduńska Wola - ODJAZD: 14:41Do: Łódź Kaliska - PRZYJAZD: 15:35
Kategoria: Osobowy
Przewoźnik: Łódzka Kolej Aglomeracyjna
Etap 2Z: Łódź Kaliska - ODJAZD: 15:42Do: Łódź Widzew - PRZYJAZD: 16:00
Kategoria: REGIO
Przewoźnik: Przewozy Regionalne
Kursuje w okresie: 24. Grudzień 2014 do 28. Luty 2015; oprócz 25. Grudzień 2014
| |||||||
rozwiń | Zduńska Wola Łódź Widzew | 24.12.14 |
odj.15:32
przyj.16:48
| 1:16 | 1 | ||
rozwiń | Zduńska Wola Łódź Widzew | 24.12.14 |
odj.15:32
przyj.17:02
| 1:30 | 0 |
Objaśnienia dla informacji czasu rzeczywistego:
prognozowany planowy przyjazd pociągu
prognozowany planowy przyjazd pociągu
System transportu proponowany przez nas jest technologicznie szybką koleją miejską o nazwie handlowej Metro Łódź. W centrum miasta wykorzysta on średnicowy tunel podziemny długości czterech i pół kilometra; poza centrum będzie wykorzystywał torowiska Polskich Linii Kolejowych S.A. Proponujemy budowę odnogi od stacji kolejowej Widzew do centrum dzielnicy - czyli okolic ulic Puszkina i Alei Przyjaźni, lub wykorzystanie istniejącej bocznicy (propozycję tą przygotowuję). Tylko taka lokalizacja stacji końcowej spowoduje popularność tego systemu.
Planujemy, iż Metro Łódź będzie przewozić 20 milionów pasażerów w pierwszym roku działalności i około 30 mln w latach kolejnych (10-15 procentowy udział w strukturze przewozów). Metro nie będzie konkurencją dla systemu tramwajowego, bowiem korytarze transportowe obsługiwane przez tramwaje nie zostaną bezpośrednio zdublowane. Zmniejszy się natomiast liczba linii autobusowych, których nowym zadaniem będzie dowożenie pasażerów na stacje metra.
Wykorzystanie infrastruktury kolejowej dla przewozów miejskiech jest praktykowane w RFN, gdzie funkcjonuje 16 takich systemów (Berlin, Hamburg, Monachium, Stuttgart, Norymberga, Heidelberg/Mannheim/Ludwigshafen, Frankfurt nad Menem, Kolonia, Hannover, Zagłębie Ruhry, Lipsk, Drezno, Halle (Saale), Magdeburg, Rostock, Karlsruhe, Zagłębie Saary).
W Polsce najlepiej rozwinięty jest system Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście.
Główna gałąź SKM jest linią średnicową łączącą Gdańsk z Gdynią i dalej z Wejherowem. W godzinach szczytu przewozowego pociągi kursowały dekadę temu co 7,5 minuty a poza szczytem w 10 minutowych odstępach. W dniach świątecznych częstotliwość kursowania wynosiła ongiś 20 minut. W soboty od 9 do 18 kolej SKM kursowała dekadę temu co 10 minut. Ongiś planowano że pociągi SKM będą kursować przez cały dzień co 7,5 minuty, na przeszkodzie wprowadzeniu cyklu co 5 minut na razie stoją przeszkody techniczne (za mało torów postojowych w Gdańsku). SKM obsługuje także połączenie Gdańsk Główny- Gdańsk Nowy Port. W pobliżu przystanków SKM usytuowane są węzły przesiadkowe komunikacji zbiorowej z którą SKM jest skomunikowane, czyli możliwe są dogodne przesiadki z autobusu na kolej i odwrotnie.
Koszty wdrożenia tego przedsięwzięcia to poza budową tunelu średnicowego przede wszystkim wynajęcie, przejęcie lub leasing taboru dla linii metra, na przykład wykorzystywanych przez ŁKA pociągów podmiejskich typu EZT. Nie jest sztuką zorganizowanie kolei miejskiej wydając duże sumy na zakup nowoczesnego taboru. O wiele trudniej jest wykorzystać dostępne pojazdy i je zmodernizować, co oczywiście jest skomplikowaną lecz nieporównywalnie tańszą alternatywą.
Ryc. Oferta połączeń po wprowadzeniu tunelu średnicowego. Linie M1 i M11 bez tunelu średnicowego.
Linia M1 ze zmianą kierunku jazdy na stacji Zgierz
Linia M1 po budowie tunelu średnicowego zmieni trasę. Być może ruch na starej trasie też się utrzyma, i powstanie jakaś nowa linia, obsługująca także trasę w relacji przez Zgierz.
i linia M11, kursująca trasą południową, jako wariant tej linii kursującej przez Zgierz, ze zmianą kierunku na tamtej stacji.
Komentarze