Możliwość wprowadzenia połączeń przyspieszonych z Łodzi do Bełchatowa


W Bełchatowie nadal istnieje dworzec kolejowy, który byłby wykorzystany przy realizacji projektu. Pociągi- wagony motorowe mogłyby kursować np. co 30- 40 minut. Po remoncie infrastruktury czas przejazdu do Piotrkowa mógłby wynieść ok. 15 minut, ale składy musiałyby się rozpędzać do prędkości 110 km/godz., co jest technicznie możliwe po remoncie linii. Organizacyjnie najlepiej byłoby, gdyby linią zarządzał miejscowy podmiot, który także realizowałby przewozy pasażerskie na tym odcinku torów. W przyszłości możnaby wskrzesić ruch w szczytach dojazdów do pracy na linii z Bełchatowa do elektrowni. Możliwe jest szybkie połączenie Bełchatów- Piotrków- Łódź, z postojami tylko w Piotrkowie i Łodzi- Widzewie.

 
 
Fot. czt.org.pl

 


Dworzec kolejowy w Bełchatowie wg kolej.one.pl



min 411 1.jpg
Pociągi pasażerskie pojawiały się tutaj w latach 1987 - 2000. Jeździły z Piotrkowa Trybunalskiego do stacji końcowej Biały Ług położonej tuż obok Elektrowni Bełchatów. 2 lata temu stacja ta została zlikwidowana (powodem była rozbudowa elektrowni), a tutaj pozostał samotny i bezludny peron. Przejazd pociągiem z Bełchatowa do Piotrkowa mógłby trwać dwukrotnie krócej niż samochodem zatłoczoną DK nr 8, ale to oczywiście tylko teoria...
Widok na wschód - wyjazd w kierunku Piotrkowa Trybunalskiego.
min 411 2.jpg
Jak widać - przyczółki wiaduktu nad ulicą Wojska Polskiego zostały przewidziane na co najmniej 3 tory, ale nigdy ich tu tyle nie było. Bardziej rozbudowana stacja (kiedyś była tam nawet sygnalizacja świetlna) znajdowała się niecałe 2 km stąd w kierunku Piotrkowa, ale do czasów obecnych tory i monumentalną nastawnię zdążyły już zarosnąć drzewa.
Widok na zachód - wyjazd w kierunku Elektrowni Bełchatów.


Przystanek Bełchatów Miasto.
źródło: Baza Kolejowa Kolej.one.pl oraz http://www.pod-semaforkiem.aplus.pl/ld-belchatow-m.php
W sprawie poprawy funkcjonowania komunikacji w regionie bełchatowskim.

     My, niżej podpisani, domagamy się podjęcia stosownych działań w celu tworzenia, rozwoju i poprawy funkcjonowania komunikacji publicznej i infrastruktury komunikacyjnej w regionie bełchatowskim, dla dobra lokalnej społeczności. Decyzję o napisaniu petycji podjęliśmy na skutek nieprzerwanych problemów komunikacyjnych, jakie trapią mieszkańców regionu zarówno podczas przemieszczania się w mieście i regionie oraz tymi związanymi z przejazdami do innych ośrodków w kraju. Mowa tu o: nieustannych korkach na trasie dojazdu do centrum miasta oraz bełchatowskich elektrowni i kopalni, likwidacji połączenia miejskiej komunikacji autobusowej z Piotrkowem Trybunalskim, zaniechania użytkowania pasażerskiej trakcji kolejowej, braku elektryfikacji tej linii, fatalnym stanie dworca autobusowego, braku nocnych linii autobusowych, braku obwodnicy miasta, a przede wszystkim braku planów dla rozwoju komunikacji kolejowej w regionie. Rażąca jest również bierność w stosunku do podejmowanych decyzji o Bełchatowie dot. infrastruktury komunikacyjnej. Trudności z tym związane dotykają bełchatowian i mieszkańców regionu, którzy pracują, studiują, uczą się, czy wypoczywają poza miastem, ale również uniemożliwiają i zniechęcają do odwiedzenia naszego miasta i regionu przez mieszkańców pozostałej części kraju. Idzie za tym również zaniechanie działań przez potencjalnych inwestorów.

     W związku z tym apelujemy o podjęcie działań mających na celu rozwiązanie powyższych problemów, w porozumieniu lokalnych władz samorządowych (miejskich, gminnych i powiatowych), władz wojewódzkich i państwowych, odpowiedzialnych za infrastrukturę komunikacyjną, a także władz największych pracodawców w regionie, którzy również powinni być zainteresowani wygodnym transportem dla swoich pracowników, tj. elektrowni i kopalni. Proponujemy następujące działania, które mogą wpłynąć pozytywnie na zaistniałe problemy:

1. Rozwój infrastruktury kolejowej dla połączeń pasażerskich na podstawie przeprowadzenia fachowej i upublicznionej analizy dotyczącej możliwości, sposobów oraz rentowności, stworzenia połączeń kolejowych, w ramach połączenia Bełchatów-Piotrków Trybunalski, w ramach łódzkiej kolei regionalnej czy w ramach rozwoju trakcji kolejowej na potrzeby funkcjonowania kopalni odkrywkowej. W tym zakresie zwracamy uwagę na potrzebę współpracy z gminą Kleszczów;
2. Wykorzystanie istniejącej linii kolejowej dla przewozu pracowników do Rogowca;
3. Wznowienie kursów podmiejskich autobusów na linii Piotrków Trybunalski – Bełchatów, w tym również kontrolę kursujących obecnie na tej linii busów, pod względem bezpieczeństwa podróżujących nimi pasażerów;
4. Przedstawienie lokalnej społeczności programu rozwoju komunikacji miejskiej i powiatowej oraz osób za to odpowiedzialnych;
5. Wprowadzenie nocnej linii autobusowej;
6. Budowa obwodnicy miasta w ciągu drogi krajowej nr 8;
7. Przygotowanie analizy dot. możliwości poszerzenia głównych ulic miasta;
8. Odnowienie dworca autobusowego i podjęcie działań na rzecz zwiększenia liczby połączeń autobusowych z Bełchatowem;
9. Budowa nowych parkingów na bełchatowskich osiedlach.

     Podjęte działania pozwolą ponad 60 tys. mieszkańców Bełchatowa i ponad 110 tys. mieszkańców powiatu bełchatowskiego na korzystanie z bezpiecznej, wygodnej i nowoczesnej komunikacji miejskiej, regionalnej oraz krajowej. Prócz korzyści ujętych krótkoterminowo występują również te, które ze spokojem pozwalają spoglądać w bardziej odległą przyszłość. Zneutralizowanie zatorów drogowych, w których mieszkańcy miasta spędzają sporą część swojego dnia spowoduje zwiększenie efektywności pracowników, zmniejszenie kosztów prowadzenia działalności gospodarczej, zmniejszenie emisji spalin oraz lepsze samopoczucie bełchatowian. Doprowadzenie do połączenia Bełchatowa i regionu z ważnymi szlakami komunikacyjnymi pozwoli przyciągnąć przedsiębiorców, chcących zainwestować na tym terenie. Wygodna i szybka komunikacja z ważnymi ośrodkami w kraju, może pozwolić na mieszkanie w ukochanym mieście, a pracę w swoim wymarzonym zawodzie w innym mieście, co pomoże rozwijać się miastu i uchroni je od wyludnienia i starzenia się lokalnej społeczności.
     Mamy nadzieję, że przedstawione przez nas argumenty spotkają się ze zrozumieniem i dla dobra tak wielu ludzi podjęte zostaną działania, mające na celu rozwiązanie wymienionych problemów. Liczymy na pomoc i przychylność w tej kwestii.

(....)]


XXI wiek a do Bełchatowa możesz dojechać samochodem ewentualnie autobusem (tyle że rzadko).

Młodzi bełchatowianie studiują na wielu uczelniach w Polsce, oddalonych o wiele kilometrów od miasta (Uniwersytet Jagielloński, AGH, Uniwersytet Warszawski, SGH, Uniwersytet Adama Mickiewicza, UEP, Politechnika Wrocławska, Uniwersytet Łódzki itd.), żeby się tam dostać trzeba jechać własnym samochodem, bądź autobusem (PKS do 100km nie uwzględnia zniżek dla studentów - szczególnie istotne dla studiujących w Łodzi). Zatem młodzież z Bełchatowa nie może w pełni korzystać z przywilejów jakie przysługują studentom. I musi wydawać na komunikację więcej niż rówieśnicy.
Bełchatowianie o zarobkach, które nie pozwalają na podróż samochodem, nie mają możliwości dogodnego wyjazdu z miasta.
Ze względu na słabe połączenie z głównymi ośrodkami w kraju, wielu młodych ludzi, którzy wyjeżdżają na studia nie wrócą tutaj właśnie dlatego, że nie będą mogli sprawnie dostać się do swoich miejsc pracy.
Bełchatów nie idzie z duchem czasu, gdy cała Europa, cały świat rozwija szybkie połączenia kolejowe my wręcz się cofamy, a nie stać nas na to.

W związku z tym:

Domagamy się od władz Miasta, Powiatu i Województwa o zajęcie jasnego stanowiska w tej sprawie. Przygotowania planów inwestycyjnych i podjęcia konkretnych działań mających doprowadzić do stworzenia połączenia kolejowego.
Na początek połączenia z Łodzią i Piotrkowem Trybunalskim, może również z Częstochową (regionalny szynobus).

W najbliższym czasie przygotujemy petycję, którą skierujemy do władz również krajowych, aby skończyć z tą dyskryminacją mieszkańców mniejszych miast, będziemy przykładem dla innych!

(...)
Jak długo ponad 60 tys. mieszkańców naszego miasta i ponad 100 tys. mieszkańców powiatu będzie czekało na dworzec w Bełchatowie i połączenie z resztą świata na miarę XXI wieku?
Jak długo będzie się nas pomijać przy inwestycjach infrastrukturalnych?


wg https://www. !@#$%^&*.com/kolejdlabelchatowa

Bełchatowianie walczą o pociągi i autobusy miejskie do Piotrkowa.

Pomysłodawcom akcji "Kolej dla Bełchatowa" marzy się przywrócenie kursów pociągów pasażerskich do Bełchatowa. Linia kolejowa istnieje, wystarczy ją zelektryfikować.

Czy Bełchatów jest komunikacyjną czarną dziurą? Tak uważają pomysłodawcy akcji ,,Kolej dla Bełchatowa", rozpropagowanej na Facebooku. I mają kilka postulatów, które w przyszłym tygodniu zamierzają przedstawić rządzącym miastem.

Akcja zdobywa coraz więcej zwolenników. Ma już około 850 głosów ,,za", organizatorzy czekają na tysiąc, aby zacząć pisać petycję do urzędu.
- Chcemy zaznaczyć, że taka inicjatywa powstała. W Bełchatowie są ludzie zainteresowani tym, aby można było dojeżdżać wygodnie do innych części kraju - tłumaczy Bartosz Pędziwiatr, pomysłodawca akcji. - Jest tu duża liczba studentów, którzy uczą się w miastach w całej Polsce i nie zawsze mają samochód.
Jemu i innym marzy się przywrócenie kursów pociągów pasażerskich do Bełchatowa. - Linia w Bełchatowie istnieje, ale nie jest zelektryfikowana - mówi. - Tory prowadzą do Piotrkowa, leżącego przy trasie kolejowej z Warszawy do Katowic. Można to wykorzystać. Nie chcemy jednak proponować jakichś rozwiązań. Warto, aby pomyśleli o tym fachowcy od kolejnictwa.

Jak dodaje, to oczywiste, że kolej nie powstanie od razu.
- Ten proces musiałby trwać jakiś czas - zaznacza Pędziwiatr. - Chcemy jednak naszą akcją przypomnieć, że zlikwidowanie miejskiego transportu do Piotrkowa to duży problem. Busy, często przepełnione i nie zawsze bezpieczne, go nie rozwiązują.
Akcję popierają osoby w różnym wieku, od 17-latków poczynając, na osobach po 50. roku życia kończąc. Bartosz Pędziwiatr chce, aby petycja, która ma trafić do prezydenta miasta, także powstała z udziałem użytkowników Facebooka. I liczy, że akcja zostanie poparta przez rządzących miastem.

Marek Chrzanowski, prezydent Bełchatowa, deklaruje, że nad petycją na pewno się pochyli.
- W planach zagospodarowania przestrzennego województwa łódzkiego takich rozwiązań kolejowych jednak nie ma - mówi. - Temat do dyskusji jest otwarty, ale możliwość jego realizacji widzę tylko wtedy, gdy skonkretyzują się plany odkrywki węgla w Złoczewie, bo przecież jakoś trzeba będzie ten węgiel transportować.
Zapewnia jednocześnie, że temat jest bardzo ważny dla lokalnej społeczności i pomysł będzie popierał.

Bartosz Pędziwiatr chce także, aby ponownie zastanowiono się nad kwestią przywrócenia kursów miejskich autobusów do Piotrkowa.
- W Bełchatowie jest wielu młodych ludzi, którzy powinni mieć dostęp do komunikacji publicznej. Busy kursują na tej trasie i utrzymują się, więc nie jest to chyba nierentowna linia - tłumaczy.

- Jeśli wiele osób dojdzie do wniosku, że takie połączenia są potrzebne, to na pewno się nad tym zastanowimy - deklaruje prezydent Chrzanowski.
- Tylko że kiedy funkcjonowała jeszcze linia 22 do Piotrkowa, to często bełchatowianie korzystali z busów, które podjeżdżały wcześniej, a my obsługiwaliśmy tak naprawdę mieszkańców gminy Bełchatów, wsiadających na kolejnych przystankach. Taka linia musi się finansować ze sprzedaży biletów.

Magda Buchalska-Frysz

źrodło: NaszeMiasto.pl


Bełchatów
kolejowa stacja towarowa posterunku odgałęźnego w Bełchatowie, w województwie łódzkim, w Polsce. Stacja liczy z posterunku odgałęźnego i czterech torów, jeden główny, dwóch odstawczych i jeden prowadzący do ciepłowni miejskiej. Obecnie posterunek odgałęźny zlikwidowany a tory dodatkowe zarośnięte drzewami lub rozkręcone, linia do ciepłowni zarośnięta w złym stanie.

wg wikipedii

Nową linią kolejową Bełchatów-Wieluń ma pojechać węgiel ze Złoczewa do elektrowni
(..)

Na razie nie wiadomo, czy wybudowana linia kolejowa będzie służyła także kursom pasażerskim. - Studium wykonalności pozwoli określić techniczne możliwości budowy kolei - mówi Iwona Paziak, rzeczniczka PGE GiEK. Dokumentacja będzie zawierać m.in. analizę społeczno-gospodarczą, analizę możliwości włączenia planowanej linii w krajowy system kolejowy, zapotrzebowanie na przewozy pasażerskie i towarowe, a także analizę możliwych źródeł finansowania inwestycji.

Czytaj więcej: http://www.dzienniklodzki.pl/artykul/3533739,nowa-linia-kolejowa-belchatowwielun-ma-pojechac-wegiel-ze-zloczewa-do-elektrowni,id,t.html?cookie=1

  • Rynek Kolejowy nr 10 z 2004 roku str19 oficjalna mapa PLK obrazująca linie AGC. Jako high speed do budowy zaznaczono Idzikowice-Piotrków-Bełchatów-Chorzew Siemkowice-Wieluń. 
  • (...)

  • Gdyby łódzkie kupiło kilka szynobusów elektryczno-spalinowych (coś a'la mix SA131 i EN81) to takie Opoczno i Bełchatów odzyskały sens. Dodatkowo by można jeździć w sezonie do Spały. Ale nawet spalinowym też można spokojnie śmigać Łódź - Bełchatów czy Łódź - Opoczno (a lepiej Łódź - Końskie).
 
wg  http://infokolej.pl/viewtopic.php?t=14083


Władze województwa łódzkiego sprzeciwiają się wyłączeniu z eksploatacji linii kolejowej nr 24 Piotrków Trybunalski - Bełchatów - Zarzecze. Słynna lista PKP PLK przewiduje zawieszenie ruchu na całej długości linii nr 24 (32,2 km). - Pomysł ten stoi w opozycji do działań władz regionalnych, wspartych krajową polityką rozwoju i przeciwdziałania zjawisku wykluczenia regionów - mówi Joanna Blewąska, rzecznik Urzędu Marszałkowskiego.
Według J. Blewąskiej, władze województwa już 23 lutego wysłały do Zarządu PKP PLK negatywną opinię w sprawie propozycji zawieszenia ruchu. Zarządca infrastruktury powołuje się na niskie przychody generowane przez proponowane do wyłączenia odcinki. Jednak niewielki ruch pociągów do Bełchatowa to, zdaniem władz województwa, skutek złego stanu infrastruktury. Ten z kolei wynika z wieloletnich zaniedbań w bieżącym utrzymaniu toru. - Zaniechano też inwestycji, które mogłyby doprowadzić do podniesienia prędkości technicznej. Chodzi w szczególności o odejście od planowanej elektryfikacji linii - podkreśla J. Blewąska. - Wpisanie linii na listę inwestycji Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 jest wyrazem woli władz województwa i lokalnych - dodaje.

Linia kolejowa Piotrków - Zarzecze została wybudowana w 1977 r. Choć przez cały czas istnienia była jednotorowa, obiekty inżynieryjne i część robót ziemnych wykonano od razu pod cztery tory z myślą o projektowanej odnodze od Centralnej Magistrali Kolejowej w kierunku Wrocławia. Po zawieszeniu przewozów pasażerskich w kwietniu 2000 r. linia jest wykorzystywana wyłącznie w ruchu towarowym. Co pewien czas w lokalnych mediach mówi się o planach jej przedłużenia do linii nr 131 lub do strefy przemysłowej w Kleszczowie.
W opinii Centrum Zrównoważonego Rozwoju relacja Bełchatów – Piotrków Trybunalski zasługuje na połączenie kolejowe, zwłaszcza biorąc pod uwagę wielkość obu miast (60 i 76 tys. ludności) i ich bliskie położenie (25 km od siebie). Zgodnie z szacunkami Centrum, do obsługi połączenia wystarczyłyby dwa szynobusy. Dzięki temu pociągi mogłyby kursować z częstotliwością co pół godziny w szczycie, co godzinę poza szczytem. Ponadto, można by myśleć o kilku w dobie dodatkowych pociągach bezpośrednich do Warszawy.

Więcej:



Komentarze