Łódź- Koluszki czterotorowo. Rozdzielmy szybką kolej od kolei miejskiej i podmiejskiej.



Na odcinku Łódź Widzew- Koluszki kolej szybka nie musi przeplatać się na jednym torowisku z koleją podmiejską. Rafał Wodzicki słusznie poucza o konieczności rozdzielenia technicznego obu systemów. Takie rozwiązanie jest możliwe w Łodzi, i możemy je wdrożyć- przynajmniej na odcinku z Łodzi do przedmieść Koluszek. Samo wprowadzenie linii z Łodzi na stację Koluszki może odbyć się trójtorowo, przy odpowiednim zorganizowaniu ruchu na podłódzkiej sieci.

 wg http://semaforek.kolej.org.pl/wiki/images/9/90/Lodz_WK.png

BSicon ELCa.svg

BSicon BHF.svg

0,000 Łódź Fabryczna
BSicon eELC.svg

BSicon HST.svg

2,771 Łódź Niciarniana
BSicon eELC.svg

BSicon BHF.svg

5,267 Łódź Widzew
BSicon eELC.svg

BSicon HST.svg


Łódź Widzew Janów
BSicon eELC.svg

BSicon HST.svg

11,025 Łódź Andrzejów
BSicon eELC.svg

BSicon HST.svg

13,047 Bedoń
BSicon eELC.svg

BSicon HST.svg

15,997 Justynów
BSicon eELC.svg

BSicon BHF.svg

19,197 Gałkówek
BSicon eELC.svg

BSicon HST.svg

23,581 Żakowice
BSicon eELC.svg

BSicon DST.svg

24,425 Pękowice
BSicon ELCe.svg

BSicon BHF.svg

26,347 Koluszki


Linia kolejowa nr 17 to linia o długości 26,347 km, łącząca stację Łódź Fabryczna ze stacją Koluszki.
Jest zdublowana trzema trasami: linią kolejową nr 458 oraz linią kolejową nr 25 i 541. W sumie kolej w korytarzu do Koluszek na prawie całym odcinku ma 4 tory, ale tylko 2 wykorzystywane są często przez poc. pasażerskie. Może pora to zmienić? Inaczej- szybka kolej do Warszawy chyba.. nie przyspieszy.

Ideą zdobycia dodatkowej pary torów na odcinku Łódź Widzew- Koluszki jest przebudowa układu torów kolejowych na odcinku Łódź- Koluszki, gdzie równolegle biegną różne linie kolejowe. Byłyby one "połączone" w sposób umożliwiający wykorzystanie jednej pary torów dla ruchu typowego dla połączeń podmiejskich- a drugiej pary- dla połączeń ekspresowych i dalekobieżnych.

Podliczmy możliwe do wykorzystania linie równoległe:

Linia kolejowa nr 458 łączy stację Łódź Fabryczna ze stacją Łódź Widzew. Obecnie wyłączona z eksploatacji. W 2013 roku rozpoczęło się zagłębianie linii pod ziemię w ramach przebudowy dworca Łódź Fabryczna oraz śródmieścia Łodzi. W dalszej perspektywie połączy tunelem dworzec Łódź Kaliska

Linia kolejowa nr 25, Linia Łódź – Dębica – linia kolejowa łącząca stację Łódź Kaliska ze stacją Dębica. Łącząc się z linią Łódź Widzew - Łódź Olechów, tylko na jednym odcinku jest przerwana- od ul. Brzezińskiej do ul. Gajcego, ale istnieje tutaj możliwość dodania 3. i 4. toru z wykorzystaniem torów stacyjnych przy ul . Szaniawskiego i dodania brakujących kilkuset metrów torów, w sumie składających się na 2-3 tys. mb torów. Wówczas- przy niewielkiej przebudowie głównie urządzeń srk, ruch na prawie całym odcinku Łódź Fabryczna- Koluszki mógłby się odbywać czterotorowo, z separacją ruchu podmiejskiego.

Dla przeprowadzenia w obrębie aglomeracji Łodzi trasy cztero-torowej w tym korytarzu od ul. Gajcego do stacji Łódź Widzew proponuję wykorzystać już istniejącą 2- torową linię nr 541.

Linia kolejowa nr 541 w 1941 r została otwarta jako jednotorowa, następnie dobudowano drugi tor i w 1956 r. zelektryfikowano. Obecnie dwutorowa, zelektryfikowana linia kolejowa w Łodzi, łącząca stację Łódź Widzew z stacją Łódź Olechów. Po 1990 roku zamknięta dla ruchu pasażerskiego, obecnie odbywa się na niej tylko ruch pociągów towarowych. Jej część byłaby wykorzystana w projekcie. Linia ta byłaby też jednocześnie w dalekiej przyszłości wykorzystana w projekcie ŁKA jako jedna z linii mającego powstać "naziemnego metra".

(af)

Komentarze