Łódź- Koluszki czterotorowo. Rozdzielmy szybką kolej od kolei miejskiej i podmiejskiej.
Na odcinku Łódź Widzew- Koluszki kolej szybka nie musi przeplatać się na jednym torowisku z koleją podmiejską. Rafał Wodzicki słusznie poucza o konieczności rozdzielenia technicznego obu systemów. Takie rozwiązanie jest możliwe w Łodzi, i możemy je wdrożyć- przynajmniej na odcinku z Łodzi do przedmieść Koluszek. Samo wprowadzenie linii z Łodzi na stację Koluszki może odbyć się trójtorowo, przy odpowiednim zorganizowaniu ruchu na podłódzkiej sieci.
wg http://semaforek.kolej.org.pl/wiki/images/9/90/Lodz_WK.png
0,000 | Łódź Fabryczna | ||||
2,771 | Łódź Niciarniana | ||||
5,267 | Łódź Widzew | ||||
Łódź Widzew Janów | |||||
11,025 | Łódź Andrzejów | ||||
13,047 | Bedoń | ||||
15,997 | Justynów | ||||
19,197 | Gałkówek | ||||
23,581 | Żakowice | ||||
24,425 | Pękowice | ||||
26,347 | Koluszki |
Linia kolejowa nr 17 to linia o długości 26,347 km, łącząca stację Łódź Fabryczna ze stacją Koluszki.
Jest zdublowana trzema trasami: linią kolejową nr 458 oraz linią kolejową nr 25 i 541. W sumie kolej w korytarzu do Koluszek na prawie całym odcinku ma 4 tory, ale tylko 2 wykorzystywane są często przez poc. pasażerskie. Może pora to zmienić? Inaczej- szybka kolej do Warszawy chyba.. nie przyspieszy.
Ideą zdobycia dodatkowej pary torów na odcinku Łódź Widzew- Koluszki jest przebudowa układu torów kolejowych na odcinku Łódź- Koluszki, gdzie równolegle biegną różne linie kolejowe. Byłyby one "połączone" w sposób umożliwiający wykorzystanie jednej pary torów dla ruchu typowego dla połączeń podmiejskich- a drugiej pary- dla połączeń ekspresowych i dalekobieżnych.
Podliczmy możliwe do wykorzystania linie równoległe:
Linia kolejowa nr 458 łączy stację Łódź Fabryczna ze stacją Łódź Widzew. Obecnie wyłączona z eksploatacji. W 2013 roku rozpoczęło się zagłębianie linii pod ziemię w ramach przebudowy dworca Łódź Fabryczna oraz śródmieścia Łodzi. W dalszej perspektywie połączy tunelem dworzec Łódź Kaliska
Linia kolejowa nr 25, Linia Łódź – Dębica – linia kolejowa łącząca stację Łódź Kaliska ze stacją Dębica. Łącząc się z linią Łódź Widzew - Łódź Olechów, tylko na jednym odcinku jest przerwana- od ul. Brzezińskiej do ul. Gajcego, ale istnieje tutaj możliwość dodania 3. i 4. toru z wykorzystaniem torów stacyjnych przy ul . Szaniawskiego i dodania brakujących kilkuset metrów torów, w sumie składających się na 2-3 tys. mb torów. Wówczas- przy niewielkiej przebudowie głównie urządzeń srk, ruch na prawie całym odcinku Łódź Fabryczna- Koluszki mógłby się odbywać czterotorowo, z separacją ruchu podmiejskiego.
Dla przeprowadzenia w obrębie aglomeracji Łodzi trasy cztero-torowej w tym korytarzu od ul. Gajcego do stacji Łódź Widzew proponuję wykorzystać już istniejącą 2- torową linię nr 541.
Linia kolejowa nr 541 w 1941 r została otwarta jako jednotorowa, następnie dobudowano drugi tor i w 1956 r. zelektryfikowano. Obecnie dwutorowa, zelektryfikowana linia kolejowa w Łodzi, łącząca stację Łódź Widzew z stacją Łódź Olechów. Po 1990 roku zamknięta dla ruchu pasażerskiego, obecnie odbywa się na niej tylko ruch pociągów towarowych. Jej część byłaby wykorzystana w projekcie. Linia ta byłaby też jednocześnie w dalekiej przyszłości wykorzystana w projekcie ŁKA jako jedna z linii mającego powstać "naziemnego metra".
(af)
Komentarze