Co z portami lotniczymi w Łasku, Łęczycy, Tomaszowie Mazowieckim?



- czy woj. łódzkei zarzerza zwiększyć liczbę portów lotniczych? Obecnie działą tylko jeden port pasażerski, w Łodzi. Czy planuje się budowę innych portów lotniczych dla pasażerów? Były plany portu pasażerskiego na lotnisko w Łasku? Co z tymi planami? Co z planami portów pasażerskich w Łęczycy (lotnisko wojskowe) i w Tomaszowie Maz. (lotnisko wojskowe)? Co z tymi planami?

W odpowiedzi na poniższe pytanie informuję, że:

1. Zarówno w Planie Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Łódzkiego z 2010 r., jak i Strategii Rozwoju Województwa Łódzkiego 2020 z 2013 r. obsługę regularnego lotniczego ruchu pasażerskiego województwa przewidziano jedynie w Porcie Lotniczym Łódź im. W. Reymonta oraz Centralnym Porcie Lotniczym dla Polski (projekt zawieszony na szczeblu rządowym).

2. Na lotniskach wojskowych nie przewidywano uruchomienia regularnych przewozów pasażerskich, a jedynie rozwój przewozów towarowych (w Łasku lub opcjonalnie Leźnicy Wielkiej pod Łęczycą) lub biznesowych (w Glinniku koło Tomaszowa Mazowieckiego), warunkowanych udostępnieniem lotnisk dla celów cywilnych.

W opracowywanej obecnie aktualizacji „Planu …” sytuowanie na terenie lotnisk wojskowych, funkcji cywilnych prawdopodobnie nie będzie podtrzymywane, biorąc pod uwagę, że

 Rozporządzenie RM z dnia 24 grudnia 2008 r. w sprawie wykazu lotnisk wojskowych, które mogą być wykorzystane na potrzeby lotnictwa cywilnego oraz jego kolejne zmiany, nie uwzględniają żadnego z łódzkich lotnisk wojskowych;

 Lotnisko w Łasku jest bazą lotnictwa taktycznego włączoną w struktury NATO, gdzie stacjonują wielozadaniowe samoloty F-16, a pozostałe lotniska włączone są w system sił szybkiego reagowania;

 W Porcie Lotniczym Łódź dynamicznie zwiększa się przewóz towarów, a na dalszy rozwój tej funkcji są przewidziane rezerwy terenowe;

 Potencjał przewozowy PL Łódź (ok. 2 mln pasażerów rocznie) pozostaje niewykorzystany, a przewozy maleją. W 2014 r. obsłużonych zostało zaledwie 253 376 pasażerów, co stanowiło spadek w stosunku do roku 2013 o ponad 28%.

Ponadto

• Prace nad wykorzystaniem Lotniska Łask dla ruchu cywilnego trwały od 1998 r., gdy MON wydało zgodę na dopuszczenie ruchu cywilnych statków powietrznych. W 2001 r. podpisano „List Intencyjny dotyczący uruchomienia lotniska cywilnego typu cargo i obszarów przemysłowych wokół terenów lotniska wojskowego w Łasku” oraz opracowano „Master plan dla powstania i rozwoju centrum logistyki i transportu intermodalnego na bazie cywilno - wojskowego Portu Lotniczego Łódź – Łask”. W 2003 r. zawiązano Sp. z o.o. „Lotnisko Łask”, która przejęła sprawowanie pieczy nad tym projektem.

• Projekt utworzenia intermodalnego klastra logistycznego na bazie lotniska wojskowego w Leźnicy Wielkiej k/Łęczycy pojawił się w 2007 r. jako przedsięwzięcie samorządowe (inicjatywa Burmistrza Łęczycy). W 2008 r. w BPPWŁ w Łodzi wykonano analizy dla powstania intermodalnego klastra logistycznego Łęczyca.

Po ukazaniu się Rozporządzenia w sprawie wykazu lotnisk wojskowych, które mogą być wykorzystane na potrzeby lotnictwa cywilnego oraz jego kolejnych zmian, prace nad tymi koncepcjami zostały zawieszone.

Jacek Grabarski,

Wydział Informacji i Komunikacji Społecznej

Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego

Komentarze

Popularne posty