Jak zlikwidowano połączenie z Łodzi na stok narciarski na Górze Kamieńsk


Aby opisać sprawę likwidacji połączenia kolejowego w okolice stacji narciarskiej Góra Kamieńsk musiałem zebrać sporo informacji.. Chciałem opisać, w jaki sposób PGE uniemożliwiło mieszkańcom dotarcie poc. pasażerskimi do stacji narciarskiej - jedynej w okolicach Łodzi i Bełchatowa. Pociągi te kursowały przez wiele lat.

W pobliżu znajdowała się stacja kolejowa. Perony- bez torów- pozostały do dziś w odległości ok. 10 minut marszu od stacji narciarskiej. Możliwość szybkiego dojazdu na narty byłaby cenna dla mieszkańców Łodzi. Wg moich obliczeń, po naprawie torowiska zajęłoby to ok. 1 godz. 20 minut, z centrum Łodzi, przez Piotrków (obecnie czas dojazdu pociągiem z Łodzi- Widzew to 35 minut) a odcinek Piotrków-Bełchatów- G. Kamieńsk mógłby być zrewitalizowany.

Niestety, to torowisko rozebrano. Dlaczego? Kto je rozebrał? Czy zostanie ono odbudowane? Czy istnieje możliwość dobudowania odcinka toru - ok. 1600 metrów- do samej stacji narciarskiej?

Na północno-wschodnim stoku góry znajduje się Ośrodek Sportu i Rekreacji Góra Kamieńsk. Wyposażony jest on w sztucznie naśnieżaną i oświetloną trasę narciarską, czteroosobową kolej krzesełkową o długości 760 m oraz dwa wyciągi talerzykowe o długościach 700 i 160 m.

Dla Gazety Bełchatowskiej oraz Łódzkiej opisywałem ten temat. Gmina wskazała na PGE jako sprawcę rozbiórki torów kolei pasażerskiej do tej gminy, co uniemożliwiło także wznowienie pasażerskich połączeń kolejowych do m.Kleszczów, najbogatszej gminy w Polsce. 



UM Bełchatów:

Miasto Bełchatów nie jest zarządcą, ani właścicielem linii kolejowej. Pytania powinien skierować Pan do PKP. Posiadamy informację, że budowa linii kolejowej Wieluń-Bełchatów z odnogą do Złoczewa i rewitalizacja linii Bełchatów - Piotrków Trybunalski są wpisane na tzw. listę warunkową w Kontrakcie Terytorialnym dla województwa łódzkiego. Ich realizacja będzie zależeć od środków finansowych.



Dotyczy: pytań w sprawie połączenia kolejowego

    

Szanowny Panie,

w odpowiedzi na Pana pytania informuję, że wybudowane w latach 1978 – 1981 tory oraz cała infrastruktura kolejowa, zlokalizowana w miejscowości Piaski leżącej w pobliżu zwałowiska zewnętrznego, służyła Kopalni Węgla Brunatnego Bełchatów do obsługi dostaw wagonowych z konstrukcjami stalowymi, z których montowano maszyny podstawowe
(koparki i zwałowarki) oraz ciągi technologiczne przenośników.

Z chwilą zakończenia budowy maszyn podstawowych oraz ciągów technologicznych
i zaprzestania dostaw konstrukcji tory te przestały być użytkowane. Właśnie z tego powodu, a także w związku z brakiem zainteresowania podmiotów zewnętrznych użytkowaniem torów, zapadła decyzja o ich likwidacji. Rozebrano je częściowo do końca 2007r.

Podobna sytuacja miała miejsca w przypadku części torów na pozostałym odcinku łączącym miejscowość Piaski z Rogowcem. W momencie zaprzestania przez kopalnię zakupu kruszyw u dostawców zewnętrznych, realizowanych transportem kolejowym, a także
w związku z rezygnacją przez firmy zewnętrzne z dostaw wagonowych, dalsze utrzymywanie torów przestało być zasadne. W związku z powyższym podjęto decyzję o ich likwidacji. Tory zostały rozebrane w latach 2008 i 2013 r.

Ponadto informuję, że pociągi pasażerskie, których ostatni kurs odbył się w kwietniu 2000 roku, nigdy nie kursowały w rejon placów montażowych zlokalizowanych
w miejscowości Piaski. Funkcjonowało tylko połączenie między Piotrkowem Tryb. a stacją Biały Ług zlokalizowaną w pobliżu Elektrowni Bełchatów. W 2000 roku, decyzją PKP PLK, połączenie to zostało zlikwidowane z powodu braku rentowności. Likwidacja nie nastąpiła w żaden sposób z winy funkcjonującej kopalni lub elektrowni.

W związku z likwidacją pasażerskiego ruchu kolejowego oraz potrzebami wynikającymi z budowy nowego bloku energetycznego, cała infrastruktura kolejowa przeznaczona dla ruchu pasażerskiego znajdująca się w pobliżu Elektrowni Bełchatów, w 2007r. została zlikwidowana. Aktualnie tory zlokalizowane w pobliżu Kopalni Węgla Brunatnego Bełchatów oraz Elektrowni Bełchatów oraz linia kolejowa łącząca Bełchatowski Okręg Przemysłowy z Piotrkowem Trybunalskim służą wyłączne ruchowi towarowemu.

Dodatkowo zwracamy uwagę, że przytoczone przez Pana Redaktora „perony” zlokalizowane w miejscowości Piaski, będące rampą rozładunkową, nie znajdują się w odległości 1,6 km od stacji narciarskiej, lecz w odległości około 4,7 km.

wg odpowiedzi rzecznika kopalni.
 
Dwa 60 i 76 tys. miasta położone 25 km od siebie bez kolei. Czy jest drugi taki przykład w UE? 13 listopada w trakcie konferencji „Kolej w obsłudze Warszawsko-Łódzkiego Obszaru Funkcjonalnego” na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego Centrum Zrównoważonego Transportu prowadziło punkt promujący powrót pociągów pasażerskich do Bełchatowa.

Zdaniem CZT relacja Bełchatów – Piotrków Trybunalski zasługuje na połączenie kolejowe – biorąc pod uwagę wielkość obu miast i ich bliskie położenie.
Projekt można realizować etapami. W I etapie wystarczy remont nawierzchni torowej na odcinku 26 km od stacji Piotrków Trybunalski do nieczynnego przystanku Bełchatów Miasto, wraz z jego odtworzeniem. Kosztowałoby to ok. 40-50 mln zł.
W II etapie można wprowadzić linię kolejową do miasta, aby skrócić dojście do przystanku. W wariancie A możliwe jest doprowadzenie kolei w sam środek miasta (koszt ok. 40 mln zł). 

Belchatow-proj

Wariant 2 natomiast umożliwia przeprowadzenie linii przelotowo tak, aby umożliwić zatrzymanie w mieście pociągów jadących dalej – do kopalni, a po wybudowaniu linii do Złoczowa i jej przedłużeniu do Wielunia, jeszcze dalej - nawet do Wrocławia.
Jeśli do obsługi połączenia zakupiono by 2 szynobusy, to pociągi mogłyby kursować z częstotliwością co pół godziny w szczycie, co godzinę poza szczytem. Ponadto można by myśleć o kilku w dobie dodatkowych pociągach bezpośrednich do Warszawy.
Na punkcie promowaliśmy postulat sfinansowania projektu z nowego RPO województwa łódzkiego na lata 2014-20. Była to zarazem promocja plebiscytu Kolej 2022, którego projekt Bełchatów – Piotrków Trybunalski jest flagowym projektem z województwa łódzkiego.

Belchatow-CZT-125

Jak dowiedzieliśmy się z kuluarowych rozmów są szanse na realizację projektu – o ile dojdą do skutku plany PGE budowy linii kolejowej do nowego złoża w rejonie Złoczewa. Na ukończeniu są analizy wykonywane na zlecenie PGE przez Instytut Kolejnictwa. Analizowany jest m.in. wariant przewidujący wykonanie połączenia spinającego linię nr 24 Piotrków Trybunalski – Zarzecze z linią nr 181 Herby Nowe – Oleśnica pomiędzy Zarzeczem i Wieluniem. Do złoża węgla brunatnego położonego na południe od Złoczewa od tej nowej linii prowadziłoby odgałęzienie w kierunku północnym. W przypadku realizacji tych planów urząd marszałkowski będzie starał się o uruchomienie połączeń pasażerskich.

Ulotka rozdawana na punkcie:

ulotka 1
ulotka 2
wg http://www.czt.org.pl/aktualnosci/kolej/przewozy-pasazerskie/lodzkie/item/94-belchatow-zasluguje-na-kolej

Komentarze

Popularne posty