Czy Widzew i Retkinię powinno połączyć - początkowo tylko naziemne- metro?

Czy Widzew i Retkinię powinno połączyć - początkowo tylko naziemne- metro? Jest taka szansa, ale realizacja pomysłu- zależy od polityków. Początkowo- naziemne metro byłoby wzmocnieniem kursów proponowanej linii M1 na trasie Sieradz- Łódź Kaliska- Łódź Widzew- Koluszki. Kursowałoby w relacji Łódź Lublinek- Łódź Retkinia (nowy przystanek tymczasowy)- Łódź Kaliska- Łódź Widzew jako linia M1 lub M11.



Gdy opisałem sprawę braku stacji na planowanym odcinku "metra" w Łodzi, tak odpisał mi jakiś częsty komentator na forum skupiającym raczej zachowawcze środowiska:
@Autor
Skandalem jest niewybudowanie linii metra Widzew - Retkinia przy burdelu drogowym jaki łodzianom zafundowano i jeszcze się planuje. (via salon24.pl, profil autora)

Pomijając język tej wypowiedzi, pragnę zwrócić uwagę, że autor zwrócił uwagę, na to jaką linię uruchomiłby w pierwszej kolejności.Uruchommy ją już dziś. Pociągi pasażerskie w relacji Widzew- Retkinia (drewniany przystanek tymczasowy) kończyłyby bieg na stacji Łódź- Lublinek. Stacja ta posiada odpowiednią liczbę torów odstawczych umożliwiającą obsługę końcowego przystanku kolei miejskiej.

Proponowany układ przystanków w obrębie os. Retkinia, na podst., Open Street Map 
 Proponowany układ przystanków w obrębie os. Widzew, na podst., Open Street Map


  Panorama os. Retkinia, cc wikimedia

Południową granicę Retkini wyznaczają tory kolejowe PKP dawnej linii Kolej Warszawsko-Kaliskiej łączącej dworce kolejowe Łódź-Kaliska oraz Łódź Chojny z Kaliszem i dalej z Poznaniem, Lesznem oraz z Wrocławiem. Linia ta przebiega przez Pabianice, Łask, Sieradz i na stacji węzłowej Zduńska Wola Karsznice „spina się” z magistralą węglową Herby – Gdynia.






Posterunek odgałęźny Retkinia, który mógłby być jednym z przystanków pasażerskich, cc wikimedia,

Na wysokości Retkini nie ma wyznaczonej żadnej stacji, ani przystanku, jest tylko posterunek odgałęźny Retkinia. Najbliższą stacją jest dworzec kolejowy Łódź-Kaliska. Proponuje się rozmieszczenie 2-3 przystanków tymczasowych oraz przygotowanie miejsca pod dodatkowy tor dla kolei miejskiej na odcinku Łódź Kaliska- odgałęzienie do portu lotniczego. Na razie proponowany jest tylko jeden przystanek. Nie wspomina się o oddzieleniu ruchu miejskiego od kolei dalekobieżnej.

 Przystanek Retkinia zostanie zlokalizowany na linii kolejowej nr 14 na szlaku Łódź Kaliska - Lublinek. Bliskość kilkudziesięciotysięcznego osiedla mieszkaniowego gwarantuje - o ile tylko powstanie wygodne dojście na perony - dobrą frekwencję. Równoległą do torów ul. Maratońską przebiegają ponadto trasy kilku linii autobusowych, co nasuwa myśl o stworzeniu węzła przesiadkowego.


wg http://www.rynek-kolejowy.pl/54517/lodz_cztery_nowe_przystanki_kolejowe_w_ciagu_8_lat.html

Na Retkini, która jest rozciągnięta wzdłuż linii kolejowej, zamiast jednego przystanku lepiej byłoby zbudować dwa: np. przy ul. Obywatelskiej (bardzo blisko linii autobusowych) i przy ul. Popiełuszki. 

wg http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=800698&page=160

O "czekaniu" na przystanek


Od obsługi dalszych relacji w regionie czy pomiędzy dwoma wojewodztwami jak wspomiane Łodz-Torun powinny pozostać PRy , a aglomeracja powinna dostać w końcu preMETRO a nie że ładowane są kwoty w wiejskie przystanki "hen daleko" na których być może przez najbliższe 100 lat codziennie wsiadać będzie 20 osób a wspomiana też 70 tysięczna Retkinia w Łodzi ma czekać.... nie wiadomo z jakiej racji własciwie 

wg http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=800698&page=174

Lublinek
Łódź- Lublinek to stacja kolejowa położona na południowo-zachodnich obrzeżach Łodzi, w dzielnicy Polesie, w pobliżu osiedla Lublinek i Portu Lotniczego im. Władysława Reymonta, przy przejeździe kolejowym na ulicy Sanitariuszek.

cc wikimedia

Leżąca w dość dużym oddaleniu od centrum Łodzi stacja jest jednym z najmniejszych, czynnych dla ruchu pasażerskiego, elementów kolejowej mapy miasta. Jednocześnie jednak dogodna lokalizacja na trasie między Łodzią Kaliską a Sieradzem (będącej jednocześnie "przelotówką" m.in. do Wrocławia, Poznania lub Kostrzyna nad Odrą) oraz bliskość lotniska sprawiają, iż jej utrzymanie wciąż jest opłacalne. Obecnie stacja pełni rolę przystanku kolejowego, na którym zatrzymują się pociągi podmiejskie jadące do Sieradza.

  cc wikimedia

cc wikimedia

Sam przystanek Retkinia jest dopiero w sferze planów.

6 cze 2013 - Nowe przystanki Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej .... a w zamian wybudowanie w okolicach Centrum Handlowego Retkinia przystanku Retkinia

wiadomosci.onet.pl › Łódź

 

Łódź Retkinia

Retkinia to posterunek odgałęźny, na którym rozpoczyna się krótka, dwutorowa łącznica do towarowej części stacji Łódź Kaliska. Kiedyś służyła ona także do przejazdu tranzytowych pociągów pasażerskich, zatrzymujących się na stacji Łódź Chojny - obecnie kursują nią jedynie składy towarowe. Obydwa tory łącznicy posiadają indywidualne odgałęzienia, a tor 1 jest zabezpieczony przed niepożądanym wjazdem poprzez żeberko ochronne, zlokalizowane na międzytorzu obu linii. Za odgałęzieniem znajduje się trapezowe przejście rozjazdowe. Ruch pociągów prowadzony jest przez nastawnię "Rt", która posiada urządzenia przekaźnikowe z sygnalizacją świetlną. Z nastawni obsługuje się także rogatki na przejeździe kolejowym (ulica Obywatelska).


Rok budowy
1902
Nazwa Lata obowiązywania
Retkinia od 1902


Schemat posterunku
Retkinia.png



Galeria zdjęć


Łuk od strony Łodzi Kaliskiej.
wg kolej.one.pl http://semaforek.kolej.org.pl/wiki/index.php/Retkinia

Łódź: Cztery nowe przystanki kolejowe w ciągu 8 lat - Rynek ...

28 paź 2014 - Przystanek Retkinia zostanie zlokalizowany na linii kolejowej nr 14 na szlaku Łódź Kaliska - Lublinek. Bliskość kilkudziesięciotysięcznego

 www.rynek-kolejowy.pl/.../lodz_cztery_nowe_przystanki_kolejowe_w_...


Jak wynika z dyskusji w grupie dyskusyjnej poświęconej sprawom łódzkiej kolei, polskie przepisy utrudniają prowadzenie ruchu miejskiego. Cyt: Michał Berger: 

Flirt ŁKA może zmienić czoło w 3 minuty bez problemu. EN57 w 5 minut wyrobi się.
Niestety, polskie przepisy są odmienne od tych stosowanych na świecie:
Zmiana kierunku jazdy pociągu EN57 to minimum 10 minut. Kiedyś przez długie lata pociągi potrzebowały na to 2-5 minut. Dzielenie składu zestawionego z wagonów – odjazd pierwsza część składu po 8 minutach, druga po 12-tu. Niemcy, gdzie takie czynności wykonuje się po 2-3 minutach powinni się „uczyć”. Wg norm PKP PLK 3 minuty trwa zmiana drużyny konduktorskiej, maszynistów 5 minut.


http://czt.org.pl/aktualnosci/kolej/item/110-dodatek-d-dokument-ktory-niszczy-polska-kolej

opr. A. Fularz na podstawie Wikipedii

Stan obecny
Połączenia bezpośrednie wymagają przesiadek

Koluszki: na Kaliski tylko z przesiadką

Jedną z dwóch nowych linii jest połączenie z Łodzi-Widzewa do Koluszek Zgodnie z wcześniejszymi założeniami dziesięć z jedenastu par pociągów ŁKA nie dojedzie na najważniejszy w czasie przebudowy Fabrycznego łódzki dworzec – Kaliski – i skończy bieg na oddalonym od centrum Widzewie albo pojedzie dalej do Zgierza przez Stoki. Chcącym dotrzeć do Łodzi Kaliskiej przewoźnik proponuje połączenia przesiadkowe, ale czas na przesiadkę jest czasem dość długi, a do tego nie każdy z kursów z Koluszek będzie skomunikowany. Zdarzają się też sytuacje, gdy drugi pociąg zwyczajnie odjedzie podróżnym sprzed nosa – np. skład z Łodzi Kaliskiej przyjedzie na Widzew o 21:28, zaś ten do Koluszek odjedzie stamtąd o 21:24. Tymczasem w tabeli rozkładu jazdy pociągi te ułożono niechronologicznie – tak, że pasażer może pomyśleć, że ma tam gwarantowane połączenie. 

wg http://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/lka-nadal-malo-aglomeracji-w-nowym-rozkladzie-46595.html

Dodatek: obecne osiągi ŁKA- wg postu J. Kurbisa 

Wziąłem sobie na tapetę rozkład obowiązujący od 14 grudnia, by się przekonać, na ile komunikacja ŁKA może się przydać mieszkańcom Łodzi (strefa „0”) w podróżach po mieście.
Niestety daleko jeszcze do berlińskiego S-bahn, choć mieszkańcy Widzewa dojeżdżający do pracy w kierunku Dworca Kaliskiego (gorzej w przeciwną stronę) lub ze Zgierza do Dworca Kaliskiego mają już alternatywę dla innych środków lokomocji.

Przepraszam jeśli gdzieś trafił się jakiś błąd w podliczeniach kursów – dostępne rozkłady są dosyć niewygodne.

Koncepcja jechania z Widzewa na Kaliski przez Zgierz (i podobne konfiguracje) może zaskakiwać, ale taka kombinacja może być czasem sensowna jeśli ceni się czas i wygodę.
Oznaczenia kolorami są subiektywne i intuicyjne. Wyższe wymagania postawiłem kursom w godzinach szczytu komunikacyjnego, stąd np. częstotliwość 1.5 jest na zielono po godzinach szczytu, a na żółto w godzinach szczytu.

Komentarze

Popularne posty