Nowe przystanki w Zgierzu. Jak naziemne metro mogłoby połączyć Zgierz ze śródmieściem Łodzi?

Do tej pory obsługa koleją aglomeracyjną Zgierza nie istniała. Nieliczne pociągi aglomeracyjne obsługiwały tylko stację Zgierz Gł. 

Co zrobić, aby kolej aglomeracyjna lepiej obsługiwała Zgierz? Dodając kilka przystanków na kolei omijającej dookoła centrum miasta, jesteśmy w stanie zaoferować dość konkurencyjną ofertę przewozową. Z czasem, być może już w 2015 r. pociągi z tych części miasta Zgierza będą mogły dotrzeć do śródmieścia Łodzi poprzez odcinek Łódź Fabryczna- Łódź Widzew. Powstałaby nowa linia podmiejska do Ozorkowa lub do stacji Zgierz Kontrewers, gdzie znajduje się stacja umożliwiająca zmianę kierunku poc. osobowego..



 Rys. Podmiejskie stacje i przystanki na sieci kolejowej Zgierza, opr. AF na podst. OpenStreetMap

W niniejszym tekście proponuję nową linię kursującą w szczycie na trasie Łódź Widzew- Zgierz- Zgierz Jaracza- Zgierz Płn.- Ozorków.Powstałyby tez dwa nowe przystanki na terenie Zgierza:

  • Zgierz Łęczycka/ Ozorkowska
  • Zgierz Piątkowska
Jako stację końcowa wykorzystanoby st. Zgierz Kontrewers posiadającą żeberko ochronne do wykorzystania jako tor odstawczy składów kolei miejskiej.
Zgierz Kontrewers to mijanka, położona na 22. kilometrze linii. Posiada dwa tory główne, z których jeden jest głównym zasadniczym, natomiast drugi - dodatkowym. Obydwa tory są dość długie - mają po prawie 1000 metrów długości. Uzupełnieniem układu torowego jest żeberko ochronne, znajdujące się od strony Chociszewa. 
wg http://semaforek.kolej.org.pl/wiki/index.php/Zgierz_Kontrewers
O problemach mieszkańców w prasie
– Miałabym bardzo dobry dojazd koleją do pracy, gdyby nie fakt, że z przystanku Jaracza prawie nic nie kursuje. Odjeżdża stamtąd jakiś pociąg bardzo wcześnie rano, ale tylko do Łodzi Kaliskiej. Dlaczego nie ma innych połączeń, o których tyle ostatnio czytałam w prasie? Okazuje się, że aby ze Zgierza dojechać na Widzew, trzeba udać się na dworzec główny. Tylko stamtąd odchodzą pociągi w tej relacji. Nie odjeżdżają ani z przystanku Zgierz Północny, usytuowanego tuż obok wielkiego osiedla mieszkaniowego, ani z nowo wybudowanego przystanku Zgierz Jaracza. Tymczasem dworzec główny, wbrew pozorom, znajduje się na uboczu, z dala od centrum, a już bardzo daleko od osiedla 650-lecia. – Obsługę przystanków Jaracza i Północ w Zgierzu przejmiemy w czerwcu 2015 roku – zapewnia Marta Markowska, rzecznik Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. – Stanie się to wraz z uruchomieniem naszych pociągów do Kutna. Planujemy, że będzie ich po dziesięć dziennie. Zapewnimy wtedy dogodne przesiadki w Zgierzu na pociągi jadące do Łodzi Widzewa.

wg http://www.expressilustrowany.pl/artykul/3698630,zgierz-jaracza-przystanek-widmo-prawie-nic-nie-kursuje-z-nowej-stacji,id,t.html


Propozycje nowych przystanków
Powstałaby sieć miejskich przystanków na sieci kolejowej miasta. Lokalizacje to skrzyżowania torów z głównymi arteriami miasta.

Zgierz Łęczycka/ Ozorkowska

 Zgierz Piątkowska
opr. AF na podst. obrazów Google Maps Engine- użytek do celów demonstracyjnych.

Dodatek

Jedna z proponowanych stacji końcowych składów aglomeracyjnych: stacja w Ozorkowie











Podsumowując
wg http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=800698&page=158

Komentarze

Popularne posty