Łódzka namiastka metra - tunel średnicowy- powstanie bez stacji pośrednich?

Z FRONTU WALKI O BRAK STACJI PASAŻERSKICH W ŁÓDZKIM TUNELU ŚREDNICOWYM

Od kilku już lat trwają usilne starania władz, odpowiedzialnych za transport publiczny, aby tunel średnicowy był w ogóle pozbawiony stacji pośrednich, albo- miał tylko jedną stację na swojej trasie. Projektem zajmują się osoby które nie słyszały o idei metra jako kolei podziemnej czy też - nie słyszały o idei kolei SKM. Tunel bez stacji pośrednich to policzek dla tych którym zależy na rozwoju komunikacji publicznej w aglomeracji, ale wielka wygrana tych którzy mają tradycyjne, polskie poglądy na kolej pasażerską, która w polskim przypadku niemal nie obsługuje relacji miejskich. Nie wiadomo, dla kogo budowany jest tunel bez stacji pośrednich? Dla kolei dużych prędkości? Dla pociągów towarowych?

Wg stanu na kwiecień 2015- internauci wzywali do apeli o budowę staccji pośrednich:

Trzeba uruchomić społeczną akcję za wybudowaniem przystanku w rejonie Zielonej/Kościuszki, bo inaczej powstanie tylko stacja Manufaktura, znacznie mniej potrzebna od tej w centrum

Potrzebny jest społeczny nacisk, aby powstał przystanek w rejonie skrzyżowania Zielona/Kościuszki na trasie tunelu. Przecież tunel będzie odgrywał ważną rolę w komunikacji wewnątrz miejskiej w Łodzi. Będzie to najszybsze połączenie Widzewa z Retkinią i Teofilowem, poza tym będzie to punkt przesiadkowy z tych osiedli na linię ŁTR, oraz miejsce, gdzie będzie się wysiadać w drodze do centrum Łodzi.
Tak, że nie można odpuścić powstania tego przystanku, jest ważniejszy niż przystanek Manufaktura. 

wg http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=1483922&page=43

Nawet nie wiadomo, czy powstanie stacja Manufaktura:

Tunel pod Łodzią za 5 lat? Będzie łączył dwa dworce Do końca roku potrwają prace nad studium wykonalności tunelu, który połączy dworce Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska. W przyszłym roku ma zostać ogłoszony przetarg na projekt i budowę tunelu. Zakończyły się już odwierty mające na celu zbadanie warunków geologicznych na jego trasie.

Chcemy skorzystać z funduszy unijnych na lata 2014 – 2020 – mówi Maciej Dutkiewicz, rzecznik PKP PLK. – Ile będzie kosztowała budowa i jak długo potrwa – będzie wiadomo dopiero po opracowaniu studium wykonalności. Będą to z pewnością koszty rzędu kilku miliardów złotych, biorąc pod uwagę, że koszt budowy podziemnego dworca Łódź Fabryczna to prawie 2 mld zł. Tunel, który połączy dworce, ma mieć długość 5,7 km. Ze względów technicznych nie jest możliwe zbudowanie go w linii prostej, dlatego tory zostaną poprowadzone na Kaliską szerokim łukiem od północy. Tunel zacznie się przy Fabrycznej, a zakończy w rejonie ogródków działkowych przy skrzyżowaniu ulic Kasprzaka i Gandhiego. Stamtąd dwa tory zostaną poprowadzone już na powierzchni w kierunku północnym, a dwa kolejne na południe, do dworca Łódź Kaliska. Wielką niewiadomą jest to, czy pomiędzy Fabryczną a Kaliską powstanie Stacja Manufaktura. Według danych PKP sprzed 3 lat, byłoby to korzystne i dla miasta (połączenie trzech atrakcyjnych miejsc w Łodzi: Atlas Areny i stadionu miejskiego, Manufaktury i Nowego Centrum Łodzi), i dla PKP (badania wykazały, że dzięki tej stacji zyski byłyby dwa razy wyższe niż bez niej).
http://www.expressilustrowany.pl/art...orce,id,t.html


wg  http://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%81%C3%B3dzka_Kolej_Aglomeracyjna#/media/File:%C5%81KA.jpg



Tunel średnicowy w Łodzi 

Jest to planowany kolejowy tunel średnicowy, mający przebiegać pod centrum Łodzi, który ma połączyć dworce Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska. Przewiduje się budowę dwóch tuneli. Jeden z nich został przewidziany dla kolei dużej prędkości "Y" i umożliwi poprowadzenie jej przez stację kolejową Łódź Fabryczna, natomiast drugi będzie przedłużeniem linii nr 17 z Dworca Fabrycznego, która skrzyżuje się z linią nr 15 na północ od dworca Łódź Kaliska. Obecnie projekt tunelu znajduje się na etapie przygotowywania studium wykonalności. Zrezygnowano z większości stacji pośrednich. Stacje zlikwidowane a wcześniej planowane:
  • Kopcińskiego
  • Kościuszki
  • Polesie
Likwidacja planowanej stacji Kopcińskiego

Ad. 1. W pierwszych opracowaniach planowano przystanek pod Kopcińskiego, czyli między Dworcem Fabrycznym a Niciarnianą. Niestety, sprawę zawalono - budowa tunelu między Niciarnianą a Fabrycznym jest już na etapie przetargu i nie przewiduje on nowego przystanku. Bardzo bym chciał, by za kilka lat dobudowano go, ale będzie to bardzo trudne w istniejącym już tunelu, o ile w ogóle możliwe. Przystanki na kolei obwodowej i innych naziemnych liniach można sobie dość swobodnie w przyszłości dobudowywać. W tunelu - znacznie trudniej. Dlatego tak ważne jest, aby nie "przegapiono" stacji pod Zachodnią. ŁTR jest jeszcze ważniejszym szlakiem komunikacyjnym od tramwajów i autobusów na Kopcińskiego.

wg http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=800698&page=21

Nowsze plany

Tunel ten będzie służył zarówno pociągom Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej jak i innym przewoźnikom regionalnym i ponadregionalnym. Docelowo miały powstać w nim następujące przystanki:
  • Centrum (rejon skrzyżowań ul. Zielonej z Wólczańską i al. Kościuszki),
  • Manufaktura (pomiędzy ul. Ogrodową i Drewnowską),
  • Koziny (rejon skrzyżowania al. Włókniarzy z ul. Drewnowską)
"Średnicowy tunel kolejowy pod Łodzią nie musi mieć stacji koło Manufaktury. To, czy pociągi zatrzymają się pod aleją Kościuszki i przy pl. Hallera obsługując centrum miasta i dając przesiadkę na tramwaj zależy od Państwa zaangażowania."- wzywano przed 4 laty.
Temat tunelu był też przedmiotem zażartej debaty z wykonawcą studium starającym nie dopuścić do powstania stacji pośrednich na trasie pod centrum miasta:

"Po dwóch spotkaniach konsultacyjnych i łącznie pięciu godzinach ostrej krytyki pod adresem wykonawcy studium tunelu średnicowego w Łodzi uczestnicy konsultacji społecznych otrzymali możliwość zapoznania się z podstawowymi wariantami jego przebiegu pod centrum miasta. Dotychczas wykonawca prezentował wyłącznie jeden wariant – pozbawiony stacji (przystanku) w śródmieściu, wyposażony tylko w stację na tyłach Manufaktury, przy czym zależnie od wersji miała ona charakter techniczny, lub normalnej stacji pasażerskiej. Zupełnie niezrozumiałe jest dlaczego pozostałe warianty nie zostały upublicznione i poddane dyskusji na początku konsultacji, zwłaszcza, że wariant ze stacją na tyłach Manufaktury, jedyny jaki został przedstawiony łodzianom do wyboru, nie zyskał w czasie konsultacji choćby jednego głosu poparcia. Uczestnicy spotkań konsultacyjnych (ok. 120-180 osób) odrzucili go ze względu na:





  • brak powiązania z komunikacją miejską (ok. 800 metrów do przystanków tramwajowych na trasie ŁTR, brak jakiejkolwiek komunikacji miejskiej w miejscu planowanej stacji)
  • stację zlokalizowaną poza historycznym śródmieściem, w terenie pozbawionym zabudowy
  • nadmiernie wydłużony tunel podnoszący koszty projektu
  • podejrzenie o nadmierne sprzyjanie interesom Manufaktury
  • Alternatywa dla stacji „Manufaktura” istnieje i była rozpatrywana. Jak wyglądają niepublikowane jak dotąd warianty, przedstawione 13.12 pod koniec spotkania?
    Warianty 1, 2 i 3 są w pełni zgodne z porozumieniem miasta, PKP i urzędu marszałkowskiego, wstępnym studium projektu, uchwałami rady miejskiej, stanowiskami organizacji pozarządowych i łódzkiego oddziału Towarzystwa Urbanistów Polskich. Zakładają prowadzenie tunelu z dworca fabrycznego wprost na zachód i wynurzenie tunelu pomiędzy placem Hallera a parkiem na Zdrowiu. Wszystkie trzy posiadają stację pod al. Kościuszki w okolicach ul. Zielonej, wariant 2 i 3 – także stację pod pl. Hallera. We wszystkich trzech przypadkach tunel jest wyraźnie krótszy niż w przypadku forsowanego przez wykonawcę, nie ma więc potrzeby budowy „strefy bezpieczeństwa” na trasie. Wszystkie trzy cechuje niewielka ingerencja w istniejące w mieście obiekty (głównie rozbiórka części torów dworca Łódź Kaliska i zajęcie fragmentu ogródków działkowych). Wariant 3 wymaga też przebudowy fragmentu al. Włókniarzy. Warianty istotnie różnią się nachyleniem trasy, które decyduje o tym, jakie pociągi będą w stanie wjechać do tunelu. Wariant 1 zakłada nachylenie 3,2%, wariant 2 – 3,7%, wariant 3 – 2%. Przy nachyleniu 2% przez tunel przejechać będą w stanie (po drobnych modernizacjach) wszystkie pociągi, jakie obecnie kursują w Polsce. Jest to takie samo nachylenie jak w forsowanym wariancie 14. Przy nachyleniu powyżej 3 – być może do tunelu nie wjadą np. używane obecnie przestarzałe jednostki podmiejskie. Pamiętajmy jednak, że tunel, nawet jeśli będzie powstawał wyjątkowo szybko, będzie gotowy najwcześniej koło roku 2020. Do tego czasu tego typu pociągi, już dziś urągające jakimkolwiek standardom podróżowania, powinny zakończyć służbę. Te, które wciąż będą w użyciu mogą z powodzeniem obsługiwać trasy poza tunelem."


    wg iptlodz.org




    wg  www.expressilustrowany.pl






    wg http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=800698&page=21



    Komentarze

    Popularne posty