Kolej miejska z Łodzi do Zelowa: czy ma szansę ożyć?


Zelów to spora miejscowość. Populacja (2012), liczba ludności to 7871  mieszkańców.  Dlaczego Zelów ma nie mieć połączeń kolejowych? Bo ktoś myśli że wszelkie propozycje odnośnie tej linii nie zdobyłyby pasażerów? Przecież gdyby był ruch np. 6 par dziennie, to jeżdżonoby z Zelowa do Łodzi także koleją.W przyszłości tą linię możnaby połączyć z koleją do Bełchatowa i jej przedłużeniem do Wielunia i dalej na Wrocław. Takie połączenie mogłoby ożywić ten krótki odcinek sieci kolejowej. 

Zelów bez kolei

Apeluję do władz województwa Łódzkiego o odbudowę linii do Zelowa. Proszę o przeznaczenie środków na studium wykonalności odtworzenia brakujących odcinków linii, szczególnie poprzez odtworzenie wg planu poniżej- lub innego planu- brakującego odcinka linii przerwanej budową drogi szybkiego ruchu. 

Dalsza część linii do Zelowa została częściowo rozebrana, choć pozostawiono most dla kolei pod drogą szybkiego ruchu. Propozycję wykorzystania istniejącego mostu załączam poniżej. Możliwe jest odtworzenie linii do Zelowa poprzez odbudowę toru w innym przebiegu niż uprzednio.



opr. na podst.google maps, uż. dla celów edukacyjnych.

Województwo Łódzkie, mające niewielką sieć kolejową, dodatkowo cierpi z powodu polityki "zapominania" o liniach spalinowych. Mimo wprowadzenia autobusów szynowych na wschodzie woj. Łódzkiego, w zachodniej części nadal likwidowane są linie kolejowe.

Czy możliwe jest wznowienie przewozów takie jak na linii Tomaszów- Opoczno (zawieszona linia najpierw miała 2 pa
ry poc. dziennie, później 6 par), także w relacjach:


Łódź- Bełchatów
Możliwa jest choćby tylko - w okresie samego początku tej linii- "promocyjna" i na przykład bezpłatna dla pasażerów na odcinku Piotrków- Bełchatów jedna para połączeń dziennie, w porannym szczycie komunikacyjnym, przyspieszona na odcinku Piotrków Tryb.- Łódź  Widzew.



Łódź- Zelów p. Łask
Ten odcinek torowiska byłby odbudowany. Apelujemy o powstrzymanie likwidacji linii kolejowej do Zelowa. Zlikwidowany został odcinek do Zelowa- Herbertowa. Wzywamy od odtworzenia brakującego odcinka torowiska i zorganizowanie stacji końcowej kolei pasażerskiej w Zelowie.
Wnosimy o wprowadzenie kursów spalinowych autobusów szynowych kursujących w relacji:

Opoczno- Tomaszów Mazowiecki- Łódź- Łask- Zelów, kursy byłyby przyspieszone na odcinku Tomaszów  Maz.- Łódź- Łask, pomijając mniejsze przystanki na tej trasie.
Apel


Na  sieci kolejowej woj. Łódzkiego jest sporo miejsca na nowe relacje - takie jak np. opisana w artykule relacja Bełchatów- Łódź- Łask Wschód- (Zelów), opisana poniżej.




Województwo Łódzkie, relatywnie ubogie w torowiska kolejowe, powinno dbać o istniejące linie niezelektryfikowane. Tak się jednak nie dzieje. Nie działają linie do Spały- jest to linia o potencjale turystycznym, godna stałych połączeń, oraz nie działa linia do Łasku Wschodniego i Zelowa


Proponujemy połączenie Łódź Widzew- stacje kolei obwodowej- Łask- Łask Warszawska (nowy przystanek) Łask Batorego (nowy przystanek końcowy). Takie połączenie skomunikowałoby Łask z Łodzią znacznie lepiej niż obecna oferta omijająca miasto Łask od północy.

Dalsza część linii do Zelowa została częściowo rozebrana, choć pozostawiono most dla kolei pod autostradą. Propozycję jego wykorzystania- załączam. Możliwe jest odtworzenie linii do Zelowa.

Przebudowa linii
Linia kolejowa a raczej bocznica przystosowana do ruchu towarowego Łask - Zelów musi być przebudowana aby spełniać liczne warunki niezbędne dla prowadzenia cyklicznego ruchu pasażerskiego. Powinny powstać dwa nowe przystanki Łask Wschód oraz Zelów w pierwszej fazie eksploatacji.

Na stanie posiadane są tylko dwie jednostki spalinowe wykorzystywane do obsługi połączeń Tomaszów Mazowiecki- Opoczno. Jest to zbyt mało aby obsługiwać połączenia do Bełchatowa czy- w przyszłości - do Zelowa, jeśli plan odtworzenia połączeń byłby realizowany.


opr. na podst.google maps, uż. dla celów edukacyjnych.

Opisujemy, jakie są możliwości perspektywicznej odbudowy kolei aglomeracyjnej do Zelowa i przygotowania odpowiednich planów takiej inwestycji. Piszemy o propozycji odbudowy spalinowej linii do Zelowa, jako relacji Łódź- Zelów obsługiwanej autobusami szynowymi o napędzie spalinowym.

Przed laty istniała krótka linia do Zelowa, łącząca Zelów z Łodzią p. Łask, czy została ona już rozebrana? Można znaleźć informację iż odnoga do Zelowa został rozebrana przez PKP, jeździły tutaj pociągi towarowe. Stacja końcowa znajdowała się w Zelowie - Herbertowie. Tutaj kończyła swój bieg długa linia (bocznica) z Łasku.
Wysłaliśmy pytanie do władz. W związku z rozbiórką torów - planowanych do wykorzystania pod sieć Łódzkiej Kol. Aglomeracyjnej, wystąpiły niepokryte koszty strat gospodarczych sięgające co najmniej kilkuset mln PLN. Niemożliwe jest wyjaśnienie przyczyn tej rzekomo dokonanej już likwidacji torowiska, co na pewno niekorzystnie wpłynie na szanse rozwoju gm. Buczek.
Otrzymaliśmy skąpą odpowiedź:
Jednocześnie Pana zapytanie zostało przekazane do zarządcy infrastruktury kolejowej Zakładu Linii Kolejowych w Łodzi z prośbą o przekazanie informacji na temat nieużytkowanych linii kolejowych Łódź – Zelów, Łask – Zelów, Koluszki – Regny.

Do dnia dzisiejszego, tj. 29.102014 r. nie otrzymaliśmy odpowiedzi od Zakładu Linii Kolejowych w Łodzi.

W załączeniu przesyłam:

1.      Pismo z odp. na Pana maila (pismo z dnia 19.09.2014 r.)
2.      Pismo skierowane do Zakładu Linii Kolejowych w Łodzi (pismo z dnia 19.09.2014 r.)
 

Szlak Łask - Zelów (8)

Szlak Łask - Zelów (7)

Zelów- Herbertów
Jest to dawna kolejowa stacja towarowa w Zelowie, w dzielnicy Herbertów, w gminie Zelów, w powiecie bełchatowskim, w województwie łódzkim. Została wybudowana na przełomie lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych ubiegłego wieku[1].

Apel o zapobieżenie likwidacji linii kolejowych w woj. łódzkim, w tym o zapobieżenie likwidacji torowiska kolei pasażerskiej do Zelowa

Urząd miejski
ul. Żeromskiego 28
97-425 Zelów


Szanowni Państwo,
W imieniu czytelników "Gazety Łódzkiej" zwracam się z apelem o zaniechanie polityki porzucania spalinowych linii kolejowych w woj. łódzkim.

Województwo Łódzkie, mające niewielką sieć kolejową, dodatkowo cierpi z powodu Państwa polityki "zapominania" o liniach spalinowych. Mimo wprowadzenia autobusów szynowych na wschodzie woj. Łódzkiego, w zachodniej części nadal likwidowane są linie kolejowe.

Czy możliwe jest wznowienie przewozów takie jak na linii Tomaszów- Opoczno (zawieszona linia najpierw miała 2 pray poc. dziennie, później 6 par), także w relacjach:


Łódź- Bełchatów
Możliwa jest jedna para połączeń dziennie, w porannym szczycie komunikacyjnym, przyspieszona na odcinku Piotrków Tryb.- Łódź  Widzew.

Łódź- Zelów p. Łask
Apelujemy o powstrzymanie likwidacji linii kolejowej do Zelowa. Zlikwidowany został odcinek do Zelowa- Herbertowa. Wzywamy od odtworzenia brakującego odcinka torowiska i zorganizowanie stacji końcowej kolei pasażerskiej w Zelowie.
Wnosimy o wprowadzenie kursów spalinowych autobusów szynowych kursujących w relacji:
Opoczno- Tomaszów Mazowiecki- Łódź- Łask- Zelów, kursy byłyby przyspieszone na odcinku Tomaszów  Maz.- Łódź- Łask, pomijając mniejsze przystanki na tej trasie.



Szlak Łask - Zelów (4)

Szlak Łask - Zelów (6)

Szlak Łask - Zelów (5)
Fot. prof_klos , http://gtlodz.eu/cat-kolej,90.html?page=33

Szlak Łask-Zelów (3)
Fot. prof_klos , http://gtlodz.eu/cat-kolej,90.html?page=33, aytor: Mikhal Klosovsky

Na terenie woj. Łódzkiegoo istnieją potencjalne linie kolejowe zdatne do wznowienia ruchu pasażerskiego:
Linia do Spały- obsługiwana mogłaby być regularnie we wszystkie weekendy, oraz odbudowany mógłby być fragment linii Łódź- Zelów,a konkretnie odcinek Łask-Zelów. Przed laty istniała tutaj krótka linia do Zelowa, łącząca Zelów z Łodzią p. Łask, wg źródeł została ona już częściowo rozebrana na terenie 9-tysięcznego Zelowa. 


Linia kolejowa a raczej bocznica przystosowana do ruchu towarowego Łask - Zelów nie spełnia warunków dla prowadzenia cyklicznego ruchu pasażerskiego - tak odpowiedział przewoźnik pytany o możliwość wznowienia połączeń.

Przypisy

  1. Komunikacja i struktura gminy (pol.). Biuletyn Informacji Publicznej Gminy Buczek. [dostęp 2013-09-12].

Komentarze

Haello pisze…
Dla uściślenia. Linia kolejowa z torowiskiem została zachowana tylko do lotniska wojskowego, która jest użytkowana do dziś (transport paliwa lotniczego). Zgodnie z nowymi ustaleniami, śladem starej linii kolejowej ma zostać poprowadzony gazociąg zaopatrujący bazę lotniczą oraz gminy Buczek i Zelów.

Jako mieszkaniec tych terenów bardzo byłbym za poprowadzeniem transportu szynowego właśnie w te okolice. Należałoby zrobić pewną korektę trasy, uwzględniającą również Buczek. Wtedy układ przystanków wyglądałby następująco- Kolumna-Łask Przylesie-Czestków-Buczek-Zelów.

Popularne posty