Uruchommy linię kolei aglomeracyjnej do Piotrkowa Trybunalskiego!

Uruchommy linię kolei aglomeracyjnej do Piotrkowa Trybunalskiego! Mogłaby już powstać- dziś. Dzięki wyeliminowaniu większości przystanków pośrednich pomiędzy Łodzią a Piotrkowem Tryb., kolej aglomeracyjna mogłaby powoli odzyskiwać pasażerów w tej relacji. Pociągi regionalne kursowałyby z czasem przejazdu 33-35 minut na odcinku Łódź Widzew- Piotrków Tryb.

90 lat planów!

W okresie międzywojennym wybudowano w 1926 roku linię kolejową Łódź Widzew –Zgierz –Kutno, która znacznie usprawniła prowadzenie pociągów na północ. Rozważano również budowę dalszego ciągu tej trasy z Widzewa do Piotrkowa Trybunalskiego. linia ta dałaby znaczne oszczędności czasu dla pociągów z południa i pozwoliłaby na znaczne skrócenie czasu jazdy pociągów z południa na północ, które omijałyby skomplikowany węzeł Koluszki, gdzie była konieczność zmiany kierunku jazdy. Niestety planów tych nigdy nie zrealizowano.  

wg http://inforail.pl/text.php?id=16435

Część autorów pokazuje niezrealizowane plany budowy kolei do Piotrkowa, które zakończyły się w latach ok. 1926- 1942 budową nasypów koło stacji Olechów Wschód. Obecnie, istnieje możliwość budowy od podstaw nowej linii do Piotrkowa wzdłuż budowanej autostrady A1.Istnieje dogodna możliwość wyprowadzenia komunikacji kolejowej z Łodzi w pobliże budowanego odcinka autostrady A1. Koło dworca Łódź Olechów Wschód zachowały się jeszcze nasypy po poprzedniej inwestycji- nigdy nie ukończonej linii do Piotrkowa Tryb.


wg http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=800698&page=12

Dworzec kolejowy w Bełchatowie wg kolej.one.pl
Czy możliwe jest połączenie szybkiej kolei miejskiej w relacji Łódź- Piotrków Trybunalski- Bełchatów? Gdyby linię kolejową do Bełchatowa przejął inny zarządca infrastruktury i poprawnie wyremontował, możliwy byłby powrót kolei w tej podmiejskiej relacji.W Bełchatowie nadal istnieje dworzec kolejowy, który byłby wykorzystany przy realizacji projektu. 


Ludzie narzekają, że ŁKA to tylko pięć linii, a niedaleko jest choćby Piotrków Trybunalski, ważny węzeł, do którego wasze pociągi nie dojadą. ŁKA obecnie ma ograniczoną zdolność przewozową z uwagi na ilość taboru. W pierwszym okresie działalności koncentrujemy się na określonych w projekcie liniach kolejowych. W kolejnej perspektywie, z chwilą pozyskiwania kolejnych jednostek taborowych, jesteśmy jako przewoźnik zainteresowani linią komunikacyjną do Piotrkowa Trybunalskiego

Czytaj więcej: http://www.dzienniklodzki.pl/artykul/799785,prezes-lodzkiej-kolei-aglomeracyjnej-mozemy-nie-zarobic-nawet-przez-trzy-lata-wywiad,id,t.html

Pociągi- wagony motorowe mogłyby kursować np. co 30- 40 minut. Po remoncie infrastruktury czas przejazdu mógłby być atrakcyjny, ale składy musiałyby się rozpędzać do prędkości 110 km/godz., co jest technicznie możliwe po remoncie linii. Organizacyjnie najlepiej byłoby, gdyby linią zarządzał miejscowy podmiot, który także realizowałby przewozy pasażerskie na tym odcinku torów. W przyszłości możnaby wskrzesić ruch w szczytach dojazdów do pracy na linii z Bełchatowa do elektrowni. Możliwe jest szybkie połączenie Bełchatów- Piotrków- Łódź Fabryczna, z postojami tylko w Piotrkowie i Łodzi- Widzewie.


Czas jazdy dziś
Byc może linię SKM dla Piotrkowa możnaby uruchomić już dziś.
Oto czas przejazdu z dziś: 35 minut: odcinek Łódź Widzew- Pioptrków Tryb. Czas jazdy dla TLK53102 STOCZNIOWIEC z dnia 06.01.15. Oto fragment dzisiejszego rozkładu:
     Zgierz     15:56     prognozowany planowy przyjazd pociągu     15:57     prognozowany planowy przyjazd pociągu    
    Łódź Żabieniec     16:07     prognozowany planowy przyjazd pociągu     16:08     prognozowany planowy przyjazd pociągu    
    Łódź Kaliska     16:12     prognozowany planowy przyjazd pociągu     16:15     prognozowany planowy przyjazd pociągu    
    Łódź Chojny     16:23     prognozowany planowy przyjazd pociągu     16:24     prognozowany planowy przyjazd pociągu    
    Łódź Widzew     16:32     prognozowany planowy przyjazd pociągu     16:33     prognozowany planowy przyjazd pociągu    
    Piotrków Tryb.     17:08     prognozowany planowy przyjazd pociągu     17:09
Niestety, wykonywanie tych połączeń przez słabo zarządzaną spółkę komunalną Przewozy Regionalne jest przyczyną:

-dwukrotnie dłuższego czasu jazdy w porównaniu do najszybszego wariantu,
-większych dotacji do tego połączenia
-jego niskiej popularności.

Oto przykład, jak można maksymalnie wydłuzyć czas przejazdu koleją regionalną w relacji, w której kolej i tak jest bardzo mało konkurencyjna:


Łódź Kaliska   15:42 R 10601
Łódź Pabianicka 15:46 15:47  
Łódź Chojny 15:50 15:51  
Łódź Dąbrowa 15:54 15:54  
Łódź Widzew 16:00 16:01  
Koluszki 16:17 16:27  
Chrusty Nowe 16:32 16:33  
Rokiciny 16:36 16:36  
Łaznów 16:40 16:40  
Wolbórka 16:44 16:45  
Baby 16:50 16:51  
Moszczenica 16:54 16:55  
Jarosty 16:59 16:59  
Piotrków Tryb. 17:04 17:13

wg http://rozklad.sitkol.pl
Archiwalny, zachowany rozkład jazdy jaki internauta znalazł na stacji Biały Ług (źródło:kolej.one.pl)
Stacja w Białym Ługu dysponuje zachowanym budynkiem w stanie dobrym, wg kolej.one.pl

Proponowaną nową linią jest kosztujący ok. 70 mln euro (circa 282 mln PLN) skrót Andrespol-Bieżywody pozwalający uzyskać Łodzi połączenie na południe z pominięciem Koluszek. Inną opcją jest rozbudowa linii przez Koluszki i zredukowanie czasu podróży tego 65-kilometrowego odcinka do 35 minut, co już ma miejsce.

Budowa nowego odcinka wydaje się prostszym wyjściem w przypadku ograniczeń w przepustowości linii do Koluszek, choć nie jest koniecznością. Jednakże pociągi regionalne z Łodzi Fabrycznej do Piotrkowa musiałyby być dość szybkie by móc konkurować z autostradą i transportem drogowym. Dziś na kierunku do Piotrkowa kolej nie wozi niemal żadnych pasażerów w relacjach regionalnych, lecz można to zmienić.




Użytek podkładu z mapa.szukacz.pl do celów demonstracyjnych.
(af)

Komentarze

Popularne posty