Czy kolej miejska powróci do Bełchatowa?

Jakie są możliwości prawne i organizacyjne wprowadzenia kolei miejskiej w relacji (na przykład Zelów- Łódź)-Piotrków- Bełchatów?

Łódź- Bełchatów
Możliwa jest jedna para połączeń dziennie, w porannym szczycie komunikacyjnym, przyspieszona na odcinku Piotrków Tryb.- Łódź  Widzew.

Badała to gazeta Belchatowska.eu

Odpowiedź władz miasta:
Miasto Bełchatów nie jest zarządcą, ani właścicielem linii kolejowej. Pytania powinien skierować Pan do PKP. Posiadamy informację, że budowa linii kolejowej Wieluń-Bełchatów z odnogą do Złoczewa i rewitalizacja linii Bełchatów - Piotrków Trybunalski są wpisane na tzw. listę warunkową w Kontrakcie Terytorialnym dla województwa łódzkiego. Ich realizacja będzie zależeć od środków finansowych.
 

Czy kolej miejska powróci do Bełchatowa?

Czy kolej miejska może połączyć Piotrków z Bełchatowem?

Dworzec kolejowy w Bełchatowie wg kolej.one.pl
Czy możliwe jest połączenie szybkiej kolei miejskiej w relacji Piotrków Trybunalski- Bełchatów? Gdyby linię kolejową do Bełchatowa przejął inny zarządca infrastruktury i poprawnie wyremontował, możliwy byłby powrót kolei w tej podmiejskiej relacji.W Bełchatowie nadal istnieje dworzec kolejowy, który byłby wykorzystany przy realizacji projektu. Pociągi- wagony motorowe mogłyby kursować np. co 30- 40 minut. Po remoncie infrastruktury czas przejazdu mógłby wynieść ok. 15 minut, ale składy musiałyby się rozpędzać do prędkości 110 km/godz., co jest technicznie możliwe po remoncie linii. Organizacyjnie najlepiej byłoby, gdyby linią zarządzał miejscowy podmiot, który także realizowałby przewozy pasażerskie na tym odcinku torów. W przyszłości możnaby wskrzesić ruch w szczytach dojazdów do pracy na linii z Bełchatowa do elektrowni. Możliwe jest szybkie połączenie Bełchatów- Piotrków- Łódź, z postojami tylko w Piotrkowie i Łodzi- Widzewie.



Archiwalny, zachowany rozkład jazdy jaki internauta znalazł na stacji Biały Ług (źródło:kolej.one.pl)
Stacja w Białym Ługu dysponuje zachowanym budynkiem w stanie dobrym, wg kolej.one.pl


(af)

Przegląd prasy

W 1977 roku oddano do użytku odcinek z Piotrkowa Trybunalskiego do stacji Biały Ług o długości 43 km. Jednotorowa linia wykorzystywana była do ruchu towarowego, kursowały tędy pociągi do największej na świecie elektrowni w Bełchatowie, wytwarzającej energię z węgla brunatnego. Pociągi pasażerskie pojawiły się tu dopiero w 1987 roku i kursowały tylko 13 lat aż do zawieszenia kursów w połowie 2000 roku. W rozkładzie jazdy figurował tylko odcinek od Piotrkowa do Bełchatowa, jednak składy kursowały aż do Białego Ługu, dowożąc pracowników elektrowni.
Docelowo linia miała być doprowadzona do Wielunia i mieć status magistrali, łączącej Warszawę z Wrocławiem. Nigdy nie doszło do przedłużenia linii, ani dobudowy drugiego toru i elektryfikacji.
Do dziś zachowały się rozmaite obiekty inżynieryjne z miejscem na drugi tor. Podczas przejazdu takie miejsca połączone z industrialnym krajobrazem stały się podstawowym motywem w czasie fotostopów.
wg  http://www.kurierkolejowy.eu/aktualnosci/7675/Lodzkie-podroze-nieczynnymi-szlakami.html

Kilometraż linii Piotrków- Biały Ług 

00
    
     1.10
    
     11.650
    
    
  Bogdanów  galeria
16.60
    
    
  Bełchatów  galeria
24.350
    
     260
    
     33.50
    
    
węzeł  Rogowiec 
380
    
    
  Stawek 
40.60
    
    
  Biały Ług  galeria
42.80

Fotografie dworca Bełchatów Miasto w Bełchatowie wg kolej.one.pl

Komentarze

Popularne posty