Odrodzenie Kolei w Pajęcznie: Społeczność Walczy o Powrót Do Przeszłości Transportowej. Samorząd wojewódzki swą decyzją zlikwidował perony.

 

Fot. Zagrożone likwidacją stacje i perony, cc Railmap, Openstreetmap

Pajęczno, [1.3.2024] - W obliczu rosnącego wykluczenia transportowego, mieszkańcy Pajęczna stają przed wyzwaniem odtworzenia historycznej linii kolejowej, która niegdyś stanowiła żyłę komunikacyjną miasta z resztą regionu. Inicjatywa ta napotyka na liczne przeszkody, w tym na plany Polskich Kolei Państwowych (PKP PLK) dotyczące likwidacji nieużywanych przystanków i dworców w okolicy, w tym peronów. Mimo to, lokalne społeczności nie ustają w staraniach o przywrócenie dawnej świetności kolei, wierząc, że jest to klucz do odnowy miasta i regionu.

W niedawnym liście do radnych Miasta Pajęczno, zwrócono uwagę na potrzebę działania w kierunku odnowienia linii kolejowej oraz przywrócenia połączeń Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej (ŁKA) na trasie Pajęczno-Łódź. Autor listu, Adam, proponuje wznowienie przewozów pasażerskich na trasie Łódź Kaliska - Zduńska Wola - Chorzew - Siemkowice - Pajęczno, podkreślając możliwość bezpośredniego i szybkiego połączenia do centrum Łodzi, co byłoby znaczącym ułatwieniem dla mieszkańców.

Plan likwidacji peronów przez PKP PLK spotkał się z dezaprobatą społeczności lokalnej, która w widzi w kolejach nie tylko środek transportu, ale również element dziedzictwa i potencjału ekonomicznego miasta. Likwidacja infrastruktury kolejowej wydaje się być krokiem wstecz w rozwoju regionalnym, zwłaszcza w obliczu rosnącego zapotrzebowania na zrównoważone formy transportu.

Lokalne władze, na które wywierana jest presja, aby podjęły odpowiednie kroki w tej sprawie, nie wykazały dotychczas zainteresowania ratowaniem sytuacji. Mieszkańcy i inicjatorzy apelują o zmianę podejścia i rozpoczęcie rozmów z PKP PLK oraz Urzędem Marszałkowskim Województwa Łódzkiego w celu znalezienia finansowania i wsparcia dla projektu.

Wizja przedstawiona w liście do radnych zakłada nie tylko przywrócenie istniejących przystanków, ale również utworzenie nowych, co znacznie zwiększyłoby dostępność i atrakcyjność korzystania z kolei w regionie. Proponowana budowa dworca i pętli autobusowej w Pajęcznie miałaby stać się centralnym punktem nowo ożywionej sieci transportowej, przyciągając pasażerów i inwestycje do miasta.

Pajęczno, z bogatą historią nazw i zmian nazwy stacji kolejowej, stoi na rozdrożu. Decyzje, które zapadną w najbliższym czasie, mogą zaważyć na przyszłości komunikacyjnej miasta. Odrodzenie kolejowej linii nie tylko przywróciłoby dawne połączenia, ale również otworzyło nowe możliwości dla mieszkańców, dając szansę na rozwój i integrację z większymi centrami miejskimi województwa łódzkiego. Czas pokaże, czy Pajęczno i jego mieszkańcy będą świadkami historycznego powrotu kolei do swojego miasta.


Fot. Opis planu władz samorządu woj. łódzkiego aby zlikwidować perony kolejowe

Historia nazw stacji:
data     nazwa    źródło, uwagi
 1939-06    Pajęczno
 po 1939-09-01    Pajeczno
 1943    Pfeilstätt
 1945-10-25    Pajęczno
 1966-05-22    Biała Pajęczańska

Komentarze

Popularne posty