Uwagi do inwestycji "Budowa tunelu średnicowego w m. Łodzi"
Sądzę
że tunel powinien być wybudowany, wzorem podobnych, identycznych co do
istoty sprawy inwestycji, tunelu w Monachium (rok inwestycji 1972) czy
tunelu w Madrycie, z miejscem na stacje kolejowe co 700- 1000 metrów.
Stacje
te nie muszą powstać od razu, istotne jest jednak takie zaplanowanie
całej inwestycji, aby stacje mogły zostać oddane do użytku w
perspektywie kilku/ kilkunastu lat od daty oddania tunelu do użytku.
Rozumiem ograniczenia finansowe, jednakże bezcelowa wydaje się budowa
tunelu dla pociągów kolei miejskich z tak niewielką (od 1 do 3) liczbą
stacji pośrednich. Chcąc rozwiązać problem sugeruję rozmieszczenie w
tunelu miejsc na stacje co 700-800 metrów, bez określenia dat ich
uruchomienia.
Sądzę że bardziej celowe jest uruchomienie
projektu bez stacji pośrednich, za to z miejscem na budowę ich w
perspektywie kilku lat, niż uruchomienie tunelu z 1, 2, lub 3 stacjami
pośrednimi, bez możliwości rozwoju systemu w przyszłości.
Czy
czytali Państwo komentarze prasowe w stawie stacji "Łódź Centrum"? Wg
dyskutantów, kolej w Łodzi obsługuje ok. 1 do 2 % mieszkańców, a cykl co
30 minut jest uważany za bardzo dobrą ofertę przewozową. Sądzę że po
budowie tunelu średnicowego kolej w regionie Łodzi, zamiast przewozić
ok. 1 mln pasażerów rocznie, mogłaby przewozić ok. 60- 80 mln pasażerów
rocznie. Skąd te dane? System S-bahn w Berlinie przewozi rocznie ok. 414
mln pasażerów. Zapewnienie tej samej jakości usług przewozowych w
Łodzi, z pociągami na linii średnicowej co 2- 3 minuty w szczycie
przewozowym, pozwoliłoby zrealizować taką pracę przewozową dzięki 4-5
liniom SKM kursującym co 15- 20 minut w szczycie. Sieć kolei miejskiej w
Łodzi ma szansę stać się rodzajem naziemnego metra, ale wymogiem jest
budowa odpowiednio gęsto rozmieszczonej sieci przystanków w centrum
miasta. Przypominam, że nie jest to konieczne natychmiast. Powinno się
jednakże pozostawić zaplanowane miejsca w tunelu pod liczne, gęsto
rozmieszczone stacje pośrednie.
Mam wątpliwości co do
doświadczenia obecnych projektantów tej inwestycji. Odnoszę wrażenie że
nie przyglądali się podobnym inwestycjom. Także w Warszawie problemem
dla linii średnicowej jest brak przystanków pośrednich, np. przystanku
Bracka/ Nowy Świat. Usytuowanie stacji Łódź Fabryczna względem centrum
miasta jest takie jak usytuowanie stacji Warszawa Powiśle względem
centrum Warszawy. Stacja Powiśle nie obsługuje większego ruchu z centrum
miasta, pasażerowie wybierają inne formy transportu niż kolej. Trudno sądzić że w Łodzi miałoby być inaczej.
A. Fularz
Komentarze