Połączenie kolei pasażerskiej do portu lotniczego Łódź Lublinek nie powstanie do 2020 roku


Jak się okazuje, władze zadecydowały że kolej do portu lotniczego w Łodzi nie powstanie do roku 2020. Zwykle porty lotnicze zyskują na znaczeniu dzięki podłączeniu sieci kolei pasażerskiej. W Łodzi pojawiały się różne koncepcje- od pomsłu ślepo zakończonej odnogi, poprzez przebudowę istniejącej linii kolejowej tak, aby istniejące kursy pociągów przebiegały przez przystanek przy porcie lotniczym. Ostatnio pojawił się nowy trend na rynku: połączenie szynowe- kolei pasażerskiej- uruchamia się przed otwarciem portu dla czarterów i tanich linii (przykłady: Lublin, Olsztyn- Szymany).Uruchamiając zupełnie nowe porty lotnicze: w Lublinie i koło Olsztyna, zdecydowano się połączyć je od razu, na starcie, z siecią kolei pasażerskiej, budując przystanki i odnogi sieci kolejowej do terminali pasażerskich tych portów. Połączenie w Lublinie już działa, w Szczecinie- Goleniowie- także, w Olsztynie trwa budowa odnogi pod terminal portu lotniczego.

Jak informuje zespół prasowy PKP PLK:

Kwestia budowy połączenia kolejowego z portem lotniczym w Łodzi nie była przedmiotem rozważań podczas prowadzonych pomiędzy Urzędem Marszałkowskim Województwa Łódzkiego i PKP PLK uzgodnień w spawie określenia priorytetowych dla regionu inwestycji, rekomendowanych do dofinansowania ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014 – 2020.
Budowa takiego połączenia nie została również ujęta w ramach innych programów operacyjnych UE na lata 2014 – 2020.
Karol Jakubowski
Zespół prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Oznacza to że połączenie nie powstanie do roku 2020. W sieci Internet można znaleźć szereg koncepcji połączenia kolejowego do portu lotniczego. Oto kilka z nich.





Fot. Sieć kolei wokół Łodzi


W mojej opinii najlepsza możliwość to wykorzystanie starego odcinka toru dla potrzeb kolei miejskiej na Retkinię. Dobudowanoby szereg nowych przystanków. Tym torem mogłaby też mknąć kolej KDP wyjeżdżając z Łodzi, zaś nowym torem przez Łódź- Port Lotniczy pomknęłyby wszystkie pociągi

Moim zdaniem "słaba" jest ta koncepcje. W optymalnym rozwiązaniu powinna być możliwość przejazdu pociągów jadących z kierunku Pabianic obok terminala, zatrzymania i dalszej jazdy na Kaliski ; Fabryczny ; Warszawa bez zmiany czoła. Wszystkie pociągi ŁKA jadące z/do Zduńskiej Woli powinny obsługiwać Lublinek, w ten sposób uniknęli byśmy konieczności tworzenia odrębnej relacji z/do lotniska.
Widzał bym to tak:



lub tak:
 


Co do minimalnych promieni łuków:
ROZPORZADZENIE MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ strona 19

Wszyło mi więc coś takiego:


Zastrzegam że nie jestem specjalistą w dziedzinie budowy linii kolejowych.

wg  www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=800698&page=102

 http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?p=117147595

Inne propozycje: 



Komentarze

Popularne posty