Uruchommy Łódzką Kolej Nadzalewową. ŁKN to jedyna szansa na ekologiczne połączenie miasta z kurortami nad zalewem!
- Czy Łódź można w 44- 48 minut podróżny połączyć z dużym, atrakcyjnym turystycznie zalewem w pobliżu miasta? Tak!
- Czy Łódź ma szansę mieć swój "kurort" nad pobliskim - dużym i atrakcyjnym turystycznie zalewem, dogodnie skomunikowany z centrum miasta? Tak!
- Czy już obecnie większość infrastruktury istnieje! Tak!
cc openstreetmap.
Dlaczego nie kursują sezonowe pociągi Łódź- Zalew Sulejowski/ Smardzewice ?
Uruchommy Łódzką Kolej Nadzalewową. To wspólna akcja Gazety Łódzkiej- Lodzka.eu oraz wydawnictwa Merkuriusz Polski. Idea opiera się na wprowadzeniu w szycie sezonu- często kursujących pociągów podmiejskich na trasie:
Uruchommy Łódzką Kolej Nadzalewową. To wspólna akcja Gazety Łódzkiej- Lodzka.eu oraz wydawnictwa Merkuriusz Polski. Idea opiera się na wprowadzeniu w szycie sezonu- często kursujących pociągów podmiejskich na trasie:
- Łódź- Zalew Sulejowski/ Smardzewice
Pociągi zatrzymywałyby się tylko w Tomaszowie Mazowieckim i być może w Jeleniu. Czas przejazdu do Tomaszowa Mazowieckiego już dziś wynosi 34 minuty z dworca Łódź Widzew.
Po przebudowie infrastruktury, która musiałaby ruszyć niemal natychmiast, planowany czas przejazdu spadłby na całej trasie Łódź- Zalew Sulejowski do 44- 48 minut.
Wg propozycji, pociągi w sezonie letnim kursowałyby co 2 godziny w dni wolne od pracy, a w wypadku zwiększonego popytu- co godzinę. Linia obsługiwana byłaby spalinowymi autobusami szynowymi na całej trasie.
Proponując początkowo Łódzką Kolej Nadzalewową, założyłem że będzie to tylko wykorzystanie już istniejącej infrastruktury. Ale krytycy zarzucili mi, że właścicielowi infrastruktury kolejowej, przy małym ruchu nawet nie będzie się opłacało jej naprawiać. Dlatego warto w projekt Łódzkiej Kolei Nadzalewowej zainwestować większe środki. Zwiększyć częstotliwość kursowania.
Łódź może dzięki temu zyskać wspaniałą atrakcje- wielki zalew, jakiego brakuje w tym mieście. Wyobrażam sobie, że w szczycie sezonu pociągi kursowałyby z centrum miasta na plażę co godzinę, pokonując dystans w 44- 48 minut.
Warto zainwestować, aby przybliżyć Łódź do największego zbiornika wodnego regionu. Warto spowodować, aby miejscowości, połączone tak wartościowa oferta transportową, stały się jeszcze atrakcyjniejsze dla mieszkańców.
Mało jest równie opuszczonych i zapomnianych linii kolei pasażerskiej w województwie łódzkim, jak linia Łódź- Smardzewice nad Zalewem Sulejowskim. Linia mogłaby ruszyć na kolejny sezon turystyczny, pod warunkiem rozpoczęcia natychmiastowych prac nad poprawą stanu torowiska Jeleń- Smardzewice oraz budowy krótkiego tymczasowego peronu w pobliżu Zalewu Sulejowskiego.
Opinie krytyków:
- Linia prowadzi do kopalni piasku, a nie nad Zalew Sulejowski. I jest to linia towarowa, a nie pasażerska. Do linii brzegowej zalewu jest ok. półtora kilometra w linii prostej od możliwego przystanku.
- Kopalnia Piasku Biała Góra może nie zechcieć udostępnić torowisk. Jest to rzekomo bocznica - Tomaszowskiej Kopalni Surowców Mineralnych ,,Biała Góra'' Sp. z o.o.w Smardzewicach
- zarządca bocznicy może nie chcieć dostosować linii do standardów linii udostępnianej do ruchu pasażerskiego by 20 razy w roku zainkasować kilkaset PLN- dlatego warto zrobić projekt z większym rozmachem.
Linia z Łodzi nad Zalew Sulejowski nie jest wykorzystana choćby tylko w takim stopniu jak linia Łódź- Tomaszów- Spała, gdzie zaplanowano kursy poc. sezonowych w letnie weekendy. Co trzeba zrobić, aby sezonowe połączenia dotarły także nad Zalew Sulejowski?
Plaża w Smardzewicach k. Tomaszowa latem, wg fotosik.pl
Smardzewice, jak wynika z lektury witryny http://www.sulejowski.pl, skupiają większość obiektów noclegowych spośród całej bazy noclegowej nad Zalewem Sulejowskim. Są najbliżej Łodzi położonym dużym ośrodkiem turystycznym.
Niemniej, linia kolejowa jest od lat zamknięta dla pociągów , mimo że stacja- oznaczona na mapie jako pasażerska, znajduje się w odległości ok. 10 minut marszu od linii brzegowej Zalewu Sulejowskiego. Możliwość szybkiego dojazdu nad największy zalew w okolicy byłaby cenna dla mieszkańców Łodzi. Wg moich obliczeń, po naprawie torowiska zajęłoby to ok. 44 minuty w relacji Łódź Widzew- Zalew Sulejowski, a bez naprawy- nawet 1 godz. 10 minut- 1 godz. 20 minut.
wg P.Krol, panoramio (pociąg na stacji Jeleń, na linii Tomaszów- Jeleń- Smardzewice)
wg panoramio.pl, zdjęcia K. Cieśla, P. Król.
Wg http://gtlodz.eu/img-smardzewice_tory,16941.html Autor Mariusz Jaśkiewicz, Majan, gtlodz.eu
wg panoramio.pl, autor PolRol82
wg panoramio.pl, autor PolRol82
Autor przeprasza M. Jaśkiewicza który zgłosił pretensję iz wykorzystano jego zdjęcie bez pozwolenia- niestety- oznaczono je tak jak ich autorstwo wskazali autorzy fotografii oraze repozytoria fotograficzne.
Komentarze